
Chiquita kleurt al negen jaar op rij roze tegen borstkanker
Voor het negende jaar op rij lanceert Chiquita haar 'Small Change, Big Difference'-campagne in tijdens de internationale borstkankermaand. Het bananenmerk maakt zich, tijdens de campagne en daarna, sterk voor het bewustmaken, voorkomen en vroegtijdig opsporen van borstkanker.
Sinds 2017 ondersteunt Chiquita de strijd tegen borstkanker. Elk jaar in oktober kleurt Miss Chiquita’s blauwe sticker roze en verandert haar herkenbare pose in een oproep om preventieve stappen te nemen, zoals regelmatige medische controles. In 2024 zorgde de campagne voor meer dan 311 miljoen digitale impressies en 1,6 miljoen interacties op sociale media.
Chiquita staat er niet alleen voor. Zo werkt het fruitbedrijf samen met verschillende gezondheidsorganisaties, onderzoeksinstellingen en goede doelen over de hele wereld. Zo steunde het merk Pink Ribbon, door onderzoek te helpen financieren en bananen te schenken aan deelnemers tijdens de Dam tot Dam Pink Ribbon Wandeltocht, het Soester Wandelweekend en de Alkmaarse Wandelvierdaagse.
Ondersteuning in België
Ook in België zette Chiquita haar schouders onder het initiatief. Zo werkte het merk dit jaar samen met Think Pink om onderzoek naar borstkanker te ondersteunen. Daarnaast schonk het merk bananen aan de deelnemers van Race for the Cure, het grootste sportevenement van Europa voor de gezondheid van vrouwen. De Belgische edities vonden plaats in onder meer Brussel, Antwerpen en Bellewaerde.
"Elk jaar reizen miljoenen bananen met een roze sticker de wereld rond. Maar echte verandering zit in de mensen die we ermee bereiken", zegt Peter Bolijn, Marketing Manager Benelux bij Chiquita. "Door samen te werken met organisaties zoals Pink Ribbon en Think Pink houden we het gesprek over borstkanker levend en moedigen we mensen aan om stil te staan bij hun gezondheid en elkaar te steunen."
Het hele jaar door
Via lokale samenwerkingen brengt Chiquita haar 'Being a Good Neighbor'-belofte het hele jaar door tot leven. Zo vergroot het merk de toegang tot informatie en preventieve zorg door samen met gezondheidsexperts recepten en educatieve content te delen. In tropische landbouwregio’s werkt Chiquita ook nauw samen met medische teams om de zorg te verbeteren. Sinds vorig jaar bereikten deze inspanningen duizenden mensen via infosessies en kregen honderden vrouwen in afgelegen gebieden toegang tot screenings.