
Dienst Toeslagen en Havas Lemz maken veranderingen doorgeven vanzelfsprekend
Samenwonen, een nieuwe baan of met pensioen: bij zulke veranderingen loopt de to-do lijst en het hoofd van mensen al snel vol. Om hen te eraan herinneren om deze wijzigingen op tijd door te geven, lanceren Dienst Toeslagen en Havas Lemz de vervolgcampagne van 'Check. Pas aan. En door.' Zo wordt voorkomen dat toeslagontvangers te veel of juist te weinig krijgen.
"We zien dat mensen weten dat ze wijzigingen moeten doorgeven", vertelt Laurens Jan Lussanet de la Sablonière, Campagnemanager bij Dienst Toeslagen. "Maar tegelijkertijd weten we dat dat bij een verandering in het leven soms wordt vergeten om ook je toeslagen aan te passen. Deze campagne herinnert hen eraan dat het belangrijk is om wijzigingen zo snel mogelijk door te geven, omdat je weet dat je niet te veel ontvangt en later moet terugbetalen."
Optimistische toon
De campagne kiest voor een optimisme toon, die begrijpt en erkent dat zoiets als je toeslagen checken gemakkelijk is te vergeten. Door herkenbare alledaagse mensen en situaties te tonen, maakt de campagne het aanpassen van toeslagen laagdrempelig, menselijk en logisch.
Michiel Cox, Strategy Director bij Havas Lemz: "Een taak voelt zwaar als hij complex en losstaand is. Wij draaien dat om. We haken aan op bestaand afvink-gedrag. Zo wordt ‘toeslagen checken’ onderdeel van een bestaande actie en vergroten we direct het gevoel van controle en vertrouwen dat iedereen dit doet en kan."
Film zonder opsmuk
De campagnefilm sluit aan bij deze eenvoud. "Die voelt alsof de mensen hem zelf hebben geschoten, zonder opsmuk. En door in de campagne één woord ‘CHECK!’ centraal te zetten, maken we van iets dat ingewikkeld voelt weer haalbaar & simpel", vertelt Rein van der Ven, Creative Director bij Havas Lemz.
De campagne wordt uitgerold via TV, radio, online en (digitale) out-of-home. Bekijk 'm hieronder:
Credits
Opdrachtgever: Dienst Toeslagen, Ministerie van Financiën
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Laurens Jan Lussanet de la Sablonière
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Productie: Since ‘88
Regie: Tom Sibma
DOP: Sami el Hassani
Muziek: Meetsysteem
Animatie & Postproductie: The Compound
Sound design: Macloud
Media: Initiative