IFFR lanceert festivalcampagne voor de 51ste festivaleditie

23-11-2021 (17:36) - Campagnes

Botsende en overlappende kleuren weerspiegelen de breedte en diversiteit van het festivalprogramma. De officiële campagne die de 51ste editie van International Film Festival Rotterdam inluidt is ontworpen – deels met de hand, en met behulp van een lichtbak – door het Rotterdamse designbureau 75B.

Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: "In deze campagne staat de rijkdom en diversiteit van het IFFR-programma centraal. Dit idee vertaalden we naar een wijde verzameling aan kleuren die samenkomen, waarbij we dachten aan tegengestelde uiteinden van een spectrum – van de publieksfavorieten tot avant-garde, en alles daartussenin."
 
Wie de campagne voor IFFR 2022, ontworpen door het Rotterdamse designbureau 75B, van dichtbij bekijkt, valt op dat deze een analoge kwaliteit heeft. De overlappende kleuren zijn met de hand gemaakt, door doorschijnende vellen boven een lichtbak te bewegen – een aanpak geïnspireerd op de manier waarop kleuren op een bioscoopscherm versterkt worden door een lichtbron.
 

Menselijk

Rens Muis, 75B: "Voor deze campagne maakten we nergens gebruik van digitale effecten of trucs met computersoftware. We wilden iets neerzetten dat menselijk aanvoelde. We mengen en versterken kleuren, en door deze te bewegen en te laten overlappen, zien we telkens nieuwe tinten verschijnen. De campagne weerspiegelt het programma van IFFR, ontworpen voor een breed publiek: er is een kleur voor iedereen."
 
In de aanloop naar het festival lanceert IFFR nog meer video's. De officiële campagnetrailer is in januari en februari te zien in de Nederlandse bioscopen. In dezelfde periode worden de Rotterdamse straten ondergedompeld in kleur.