
Kansspelautoriteit trapt campagne af tegen 'betjes' op voetbalwedstrijden
Deze week trapten Ajax, PSV en 34 andere Europese voetbalclubs af voor een nieuw seizoen UEFA Champions League. Met topspelers, spectaculaire doelpunten en eeuwige roem op het spel lijkt de competitie al meeslepend genoeg is. Toch kiezen steeds meer jongvolwassenen voor online gokken om de spanning te verhogen. De Kansspelautoriteit (Ksa) en FCB Amsterdam willen dit tegengaan met de campagne 'Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’.
Van al het geld dat wordt uitgegeven aan online gokken, gaat 59 procent naar voetbalweddenschappen. Kijken we naar jongeren tussen 18 en 24 jaar, dan heeft één op de drie ervaring met online sportweddenschappen. Onder voetballers die in clubverband spelen ligt dit aantal nog hoger. Uit onderzoek blijkt dat jongeren hun winkansen overschatten en gevoelig zijn voor groepsdruk. Hierdoor lopen zij een verhoogd risico op gokverslaving en financiële problemen.
Eigen keuze
Het doel van de campagne is niet alleen waarschuwen voor de risico’s, maar ook jongvolwassenen helpen om weloverwogen keuzes te maken. De campagne vergroot het bewustzijn en stimuleert gedragsverandering: van normaliseren naar denormaliseren, van impuls naar inzicht en van nadoen naar nadenken. Daarnaast wil de Ksa een breder maatschappelijk debat op gang brengen.
De creatieve strategie draait om de spanning en emotie van voetbal zelf. De campagne laat zien dat 'betjes' niet nodig zijn om voetbal intens te beleven en koppelt positieve emoties aan gezond gedrag van niet-gokken. Daarmee gaat de campagne bewust in tegen de overtuiging dat gokken een wedstrijd spannender maakt. "Online gokken onder jongvolwassenen is een groeiend probleem dat vraagt om actie", zegt Marloes Derks, woordvoerder bij de Kansspelautoriteit. "Met ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’ kiezen we voor een positieve benadering. We benadrukken de spanning van voetbal en bieden jongeren via het interactieve platform ‘Betjes Buitenspel’ concrete handvatten om zelf de regie te houden.”
Handelingsperspectief
De campagnevideo laat een vriendengroep zien die een wedstrijd beleeft zonder te gokken. Om dit bewustzijn om te zetten in actie is het interactieve platform 'Betjes Buitenspel' ontwikkeld. Via social media en betjesbuitenspel.nl kunnen jongeren hun kennis over gokrisico’s testen en leren zij bewuste keuzes maken. De kennistest gaat in op thema’s zoals de invloed van voetbalkennis op de winkans, het gevaar van bonussen en het effect van speellimieten.
De campagne sluit aan bij het online gedrag en de mediaconsumptie van jongvolwassenen en wordt volledig digitaal uitgerold. Dit gebeurt met een online video, een interactieve landingspagina, Instagram Stories en gerichte advertenties op Snapchat en Meta. Daarnaast vergroten mobiele billboards rond Champions League-wedstrijden de zichtbaarheid. De campagne loopt van half september tot half november.
Credits
Kansspelautoriteit
Hoofd Communicatie & Strategie: Claudia Goossen
Senior Communicatieadviseur: Franklin Neuteboom
FCB Amsterdam
Account Director: Fabienne Molleman
Senior Producer: Filip Jakovljevic
Strategy Lead: Dennis van Aalst
Strategist: Sam van Groesen
CCO: Massimo van der Plas
Art Director: Menno Blaauw
Copywriter: Leonhard Uijlenbroek
Studio: Corinda D’Arcy, Ilse van der Pol, Laurie Weidema
Fotografie & beeldbewerking: John Spijkers
Onderzoek: Vincent van den Berg (KnowHow Research & Result)
Media: Marianne van Soomeren (Van Soomeren Media Advies) en Tom Baas (Creuser)
Productie
Director/D.O.P.: Kevin Kimman
Producer: Esmee Ooms
Editor: Kevin Kimman
Casting: Moederannecasting