Leescoalitie inspireert Nederland meer te gaan lezen met nieuwe campagne
De Leescoalitie start een nieuwe landelijke campagne om Nederland aan te moedigen meer te lezen, ontwikkeld door reclamebureau Alfred. Met de pay-off 'Wie leest, heeft een goed verhaal' benadrukt de actie dat boeken een bron van verhalen en verbinding zijn, ongeacht de leeftijd.
De campagne, die op 30 november is gelanceerd met een film op televisie, sociale media en in bioscopen, legt de focus op de kracht van lezen om empathie te vergroten, sociale verbinding te versterken en kansenongelijkheid te verkleinen.
Namens De Leescoalitie zijn Eveline Aendekerk van Stichting CPNB en Tamar van Gelder van Stichting Lezen eensgezind: "Na het zien van deze film wil je meteen een boek openslaan. Want het is zo ongelooflijk waar: wie leest heeft een goed verhaal. Lezen brengt je verder. Het laat je groeien, inspireert, leert levenslessen en bevordert empathie. De leesvaardigheid in Nederland daalt zorgwekkend, zeker ook onder jongeren. Met deze grootschalige campagne willen we inspireren en activeren, met als doel een doorbraak te realiseren!"
Oproep tot actie
De Leescoalitie roept bibliotheken, bedrijven en mediapartners op om de boodschap breed te verspreiden en mee te werken aan het succes van de campagne. Yvette Belt, Managing Director bij Alfred, zegt: “De missie van de Leescoalitie om de waarde van lezen te benadrukken, voelde ik persoonlijk. Door deze campagne ben ik zelf ook weer meer gaan lezen.”
Met steun van partners uit de lees- en geletterdheidssector, het ministerie van OCW en de Nationale Postcode Loterij, wil de Leescoalitie een beweging creëren die Nederland opnieuw de magie van boeken laat ervaren.
Credits
Klant: Leescoalitie
Verantwoordelijk bij klant: Matthijs van der Meer en Anne van den Hoogen (Leescoalitie), Eveline Aendekerk (CPNB)
Bureau(s): Alfred, Eastwood
Business Owners: Yvette Belt (MD) en Danielle Boskemper (CSD)
Creative Directors: Gebroeders Janssen
Strategie: Paul van Kuilenburg