
Milieu Centraal zet eigenaren van zonnepanelen in het zonnetje
Voor Kenniscentrum Milieu Centraal ontwikkelde Gardeners de nieuwe publiekscampagne ‘In het zonnetje zetten’. De campagne bedankt zonnepaneeleigenaren en laat zien hoe hun keuze niet alleen henzelf, maar ook Nederland als geheel vooruit helpt. Met bedankjes van kinderen in de vorm van tekeningen wordt op een ontwapenende manier zichtbaar gemaakt dat zonnepanelen bijdragen aan een schoner Nederland en onafhankelijke toekomst.
Kenniscentrum Milieu Centraal heeft in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction onderzoek gedaan naar de houding en het gedrag van zonnepaneeleigenaren ten opzichte van hun zonnepanelen. Hieruit blijkt onder andere dat 80% van hen blij is met de keuze voor zonnepanelen. Waar de afschaffing van de salderingsregeling voor onzekerheid en onvrede zorgt, benadrukt Milieu Centraal de blijvende waarde van zonnepanelen. Niet alleen voor de eigen bankrekening, maar vooral voor toekomstige generaties. Gardeners vertaalde in cocreatie met Kenniscentrum Milieu Centraal dit inzicht naar een creatieve strategie waarin kinderen – de groep die er uiteindelijk het meest van profiteert – zonnepaneeleigenaren persoonlijk bedanken met tekeningen en woorden.
Van creatief concept tot geïntegreerde campagne
Gardeners is verantwoordelijk voor het volledige traject: van strategie en creatief concept tot productie van alle middelen, waaronder social content, video’s en outdoor-uitingen. Daarnaast ontwikkelden ze ook de pr-strategie met als doel het positieve verhaal breed te laten landen.
Anna Beth Smeltekop, strategisch communicatieadviseur bij Kenniscentrum Milieu Centraal: “Op basis van de onderzoeksresultaten van Motivaction hebben we samen met Gardeners een campagne ontwikkeld die zonnepaneeleigenaren letterlijk in het zonnetje zet. Met de discussie over het afschaffen van de salderingsregeling dreigen we uit het oog te verliezen waar het werkelijk om draait: samen werken aan een schoner en duurzamer Nederland.”
Trots op de gemaakte keuze
Met ‘In het zonnetje zetten’ positioneert kenniscentrum Milieu Centraal zonnepanelen als symbool voor onafhankelijkheid en duurzame vooruitgang. De campagne draait sinds 22 september 2025 en is te zien via landelijke en regionale nieuwsmedia, online kanalen en buitenreclame. Zo worden zonnepaneeleigenaren weer trots gemaakt op hun keuze en geïnspireerd om hun bijdrage aan de energietransitie te blijven omarmen.
Credits
Klant: Kenniscentrum Milieu Centraal
Klant verantwoordelijke: Anna Beth Smeltekop, Sophie Brandt, Simone Tresoor
Creatief bureau: Gardeners
Animator: Bas Mooij
Geluidsstudio: Postoffice