
Nieuw social platform Dukteep van FME en We Agency laat zien hoe fun techniek is
Terwijl twee derde van de jongeren zichzelf niet in de techniek ziet werken, barst deze sector vol carrièremogelijkheden. FME, de ondernemersorganisatie voor technologie, lanceert daarom samen met We Agency het nieuwe social platform Dukteep.
We Agency ontwikkelde zowel de strategie als creatie. "Het beeld van een sector verander je niet zomaar, daar heb je tijd voor nodig", vertelt Ruben Cusell, strategy director van het bureau. "Daarom lanceren we geen kortlopende campagne, maar een langlopend social platform waar jongeren elkaar met een flinke dosis entertainment inspireren rondom techniek en technologie."
Checkpoint 2.0
Vier jonge en getalenteerde creators zijn de gezichten van Dukteep, die vanuit hun clubhuis in Halfweg wekelijks content maken voor YouTube en TikTok. In video’s als 'Kun je met één knop je werkplaats tot disco omtoveren?' en 'Kun je spullen naar elkaar teleporteren?' wordt op speelse wijze de fun en veelzijdigheid van techniek en technologie getoond. Het platform doet daarmee denken aan een social-first versie van het vroegere EO-programma Checkpoint.
"Zolang jongeren denken dat techniek moeilijk is of 'voor anderen', blijven we waardevol talent mislopen. En dat kunnen we ons niet permitteren, want we staan te springen om jonge denkers en doeners. Techniek en technologie is overal: in je telefoon, in je 3D geprinte sneakerzolen en in de fatbikes die je dagelijks ziet rijden. Met Dukteep laten we jongeren zelf het verhaal vertellen, op hún manier, via de kanalen die voor hen relevant zijn. Want de toekomst van onze sector begint met herkenning en verbeelding”, aldus Theo Henrar voorzitter van FME.
De eerste video’s zijn nu te zien op YouTube en TikTok.
Bekijk hier de trailer van Dukteep:
Credits
FME: Mascha Monasso & Rianne Romijn
Creative Agency: We Agency
Client lead: Lynn Degen
Project Manager: Marlena Fishell
Creative director: Roel Welling
Creatives: Marius Gottlieb & Valentijn van den Heuvel
Strategy: Ruben Cusell & Maarten Nefkens
Media director: Rocco Stallvord
Channel manager: Daniël Büchner
PR: Nikki van Outheusden
Production agency: Bruut
Managing Director: Stephanie Broertjes
Creative Director: Suzanne Zonneveld
Director + Camjo: Linde van Pinxten
Head of production: Saskia Elings
Producer: Esther Ijtsma
Production Manager: Timothy Kasri
Creative: Casimir Mulder
Art director: Willem van Helvoirt
Head of studio: Koen Hesselink
Editor: Dex Kerr
Art work: Mario Signorini