Overheid en Havas Lemz slaan alarm over cybercrime in huis

Overheid en Havas Lemz slaan alarm over cybercrime in huis

15-10-2025 (10:43) - Campagnes

Bijna 9 op de 10 Nederlanders hebben een slim apparaat in huis. Toch worden 2,5 miljoen apparaten niet regelmatig geüpdatet. Hierdoor ligt cybercrime op de loer bij veel Nederlandse huishoudens. Een hardnekkig probleem, met een simpele oplossing. Daarom lanceren Ministerie EZ en Havas Lemz de campagne 'Doe je Updates'.

De campagne bouwt voort op het vorig jaar geïntroduceerde karakter, een slimme speaker die waarschuwt voor domme apparaten. Naast vier korte video’s waarin op humoristische wijze de gevaren van slecht geüpdatete apparaten worden blootlegt, bestaat de campagne uit drie branded content-afleveringen gepresenteerd door Tim Senders, bekend van Streetlab. 

Merien Kunst en Rein van der Ven, CD’s bij Havas Lemz, zagen naast de kans om eens te gaan kijken hoe het zit met cyberveiligheid van Nederlandse huishoudens: "Hoewel de digitale dreiging reëel is, voelen mensen te weinig urgentie om hun apparaten te updaten. Het blijft een abstract onderwerp. Dus stuurden we Tim Senders op pad om dat bij mensen thuis te gaan testen. Hij komt erachter dat het probleem niet zozeer in de apparaten zit, maar in het uitstelgedrag van hun baasjes."

Minister Karremans loopt stage

Ook tuigt Havas Lemz een PR-actie op met demissionair minister Karremans die stage loopt bij een ethisch hacker. Tijdens deze snuffelstage ontdekt hij hoe eenvoudig het is om slecht beveiligde apparaten, van routers tot smart-tv’s, te hacken. "Online veiligheid is geen vanzelfsprekendheid", vertelt minister Karremans. "De onzichtbare dreiging vanuit criminelen en buitenlandse staten is groot. Daarom is het belangrijk dat ondernemers en consumenten alert blijven en hun apparaten regelmatig updaten."

Bekijk hier de campagnebeelden:

 

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Erica Leijen - van Dijk, Claire Wannée
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Productie: Colorbleed
Director: Tom Hankins
Productie 'Hoe slim is jouw huis' contentlaag: CCCP Amsterdam
Regie: Sebas van Marion
Media: Initiative
PR: exPRtease