Rijksoverheid lanceert social-first campagne: ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’

Rijksoverheid lanceert social-first campagne: ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’

25-07-2025 (10:56) - Campagnes

Deze maand lanceert de Rijksoverheid de social-first campagne ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’, met als doel aankomend studenten van 16 tot 18 jaar te attenderen op het overzicht op rijksoverheid.nl/studeren. Deze tool biedt jongeren inzicht in de zaken die zij moeten regelen met de overheid voor hun situatie bij de overstap van het voortgezet onderwijs naar het mbo, hbo of de universiteit. 

Voor veel jongeren betekent de start van een studie een grote stap waar allerlei praktische actiepunten bij komen kijken. De tool op rijksoverheid.nl/studeren geeft jongeren een overzicht van relevante regelzaken, afgestemd op hun situatie. Door een aantal vragen te beantwoorden, krijgen zij een totaaloverzicht van wat ze moeten regelen met de overheid en waar ze recht op hebben. Denk aan studiefinanciering en het studentenreisproduct. De campagne is gericht op het vergroten van de bekendheid van deze tool en het stimuleren van gebruik, zodat aankomend studenten tijdig de juiste stappen zetten en onnodige stress of gemiste deadlines voorkomen.

Sociale bewijskracht op social media

De campagne is gericht op aankomend studenten en sluit aan bij het dagelijkse mediagebruik van deze doelgroep via YouTube Shorts, Instagram, Snapchat en Spotify. In korte video’s is te zien hoe leeftijdsgenoten zich voorbereiden op hun studie. Dit vergroot het vertrouwen en zet aan tot actie. De centrale boodschap, “Check wat je moet regelen op rijksoverheid.nl/studeren” krijgt extra lading via visuele carrousels. Ook op scholen is het campagnemateriaal beschikbaar via een toolkit, met onder meer posters en communicatie voor mentoren en decanen.

Volgende stap: Bijna 18

Later dit jaar volgt de vervolgcampagne: ‘Bijna 18? Check wat je moet én kan regelen’, die jongeren wijst op onderwerpen die relevant zijn rond het volwassen worden, zoals DigiD en zorgtoeslag.

Sterre Weber, communicatieadviseur Programma Levensgebeurtenissen, Rijksoverheid: “Jongeren hebben behoefte aan overzicht in de zaken die zij moeten regelen met de overheid als ze gaan studeren. De tool op rijksoverheid.nl/studeren kan hen houvast en zekerheid bieden, omdat het actuele informatie voor hun situatie op een rij zet. De campagne moet toekomstige studenten daarom wijzen op het bestaan van dit handige totaaloverzicht. Zo weten zij tijdig wat zij moeten regelen en kunnen zij hun studie goed voorbereid beginnen na de zomervakantie.”

Martijn Brons, Creative Strategy Director AndAgencyAmsterdam: “Jongeren filteren razendsnel of iets ‘voor hen’ is. Daarom moet je hun aandacht verdienen met formats die native zijn voor social. Niet uitleggen, maar laten zien. Niet zenden, maar activeren. Deze doelgroep vraagt om inhoud die slim, visueel en direct toepasbaar is. En dat is precies waar we op inzetten.”

De strategie en uitvoering van deze campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met AndAgencyAmsterdam en productiepartner Soda Films.

 Bekijk een aantal van de social vieo's hier.