
Rookvrije Generatie slaat nieuwe koers in om jongeren te beschermen
Na jaren van dalende rookcijfers onder jongeren, stijgt het gebruik van vapes en andere nicotineproducten bij deze generatie. Gezondheidsfondsen voor Rookvrij ontwikkelden in samenwerking met Blend en Home, een nieuwe campagne om deze trend tegen te gaan.
"Wat we zien is een immorele industrie die steeds weer nieuwe manieren vindt om wetgeving te omzeilen en jongeren te beïnvloeden", aldus Patricia van Rossum, communicatiestrateeg Rookvrije Generatie. "Het is tijd dat we de bron van het probleem bij de naam noemen. En dat doen we nu."
In de nieuwe campagne 'Voor Rookvrij' staat één indringende waarheid centraal: tieners zijn het doelwit van de tabaksindustrie. De campagne bestaat uit drie onderdelen:
1. Het Puberportet
Het Puberportret, een video geregisseerd door Rogier Smalhout over hoe de tabaksindustrie de onderzoekende en beïnvloedbare aard van tieners te misbruiken. Schrijver en vader Kluun, bekend van zijn boek 'Help, ik heb een puber', ondersteunt de campagne en heeft een centrale rol als schrijver en verteller in de video.
"Als ouder weet je hoe onderzoekend en onzeker pubers zijn. En hoe hard ze een wereld nodig hebben die hen beschermt. We denken vaak dat het allemaal wel meevalt, maar de cijfers liegen niet. Dit is een bewuste aanval op onze kinderen", aldus de schrijver.
2. Jong geleerd
Jong geleerd, een online en out-of-home campagne die het bewijs laat zien dat bijna elke roker is begonnen als tiener. Volwassen rokers vertellen hoe zij als onwetende kinderen begonnen met roken en hoe moeilijk het is om er ooit van af te komen.
3. Explainers
Tot slot zijn er Explainers ontwikkeld waarin experts Danielle Cohen (longpatholoog LUMC) en Marc Willemsen (hoogleraar tabaksontmoediging UM) kraakhelder uitleggen hoe de tabaksindustrie echt te werk gaat. Deze uitingen zijn vooral te zien via social en website.
Visuele identiteit door Lama Lama
In samenwerking met designbureau Lama Lama is een krachtige nieuwe visuele identiteit ontwikkeld voor 'Voor Rookvrij'. Elk touchpoint binnen de campagne, van bioscoop en out-of-home tot online, social media en de website, is ontworpen met de herkenbare boldness die past bij de nieuwe koers.
"Ik vind het getuigen van veel lef dat de Rookvrije Generatie het heeft aangedurft deze herpositionering te omarmen", zegt Boris Peters, creatief directeur van Blend. "De Rookvrije Generatie stelt zich met deze campagne expliciet op tegen de tabaksindustrie. Niet tegen rokers. Niet tegen ouders. Maar tegen een machtige industrie die jongeren systematisch probeert te verleiden. En ondanks dat de strijd ongelijk is - David versus Goliath - blijven we strijdbaar en hoopvol. Want de inzet is groot: de gezondheid van onze kinderen."
Credits
Opdrachtgever | Gezondheidsfondsen voor Rookvrij
Dewi Segaar, Patricia van Rossum, Maaike Poiesz, Manouk Peters, Monique Moerkens, Kolja Urban, Renate van Eijk
Bureau | Blend x Home
Strategie en creative lead - Boris Peters, Guy Lokhoff
Creative - Boris Peters, Boris Bugter
Account director en project lead - Benthe Boersma
Agency producer - Lisa Bastiaans
Media lead - Nneka Davelaar
Influencer marketing | Combo
Noushin Shirzadi, Nienke Balk
Website design en development | Lama Lama
Lars Koelman, Jort Boot en Lisa Stegers
Producties
Puber portret: Rogier Smalhout (regie) & Luc Krystof Hueber Productions (productie)
Explainers: Dominique Gimberg (regie) & Trip to the Moon (productie)
Jong Geleerd: Lin Woldendorp (fotografie) & Kathelijn Samuels (content creator)