The Family maakt nieuwe campagne voor NIX18

The Family maakt nieuwe campagne voor NIX18

26-06-2025 (17:59) - Campagnes

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport start de campagne: ‘Ik leerde je NIX’. The Family (voorheen Open Now) brengt een vervolg op de NIX18 campagne die inmiddels al ruim tien jaar loopt. De campagne maakt ouders bewust van hun invloed op hun kinderen. Zij kunnen er juist voor zorgen dat hun kinderen geen alcohol drinken voor hun 18e. Niet alleen door hen te leren over NIX18, maar ook door zelf thuis geen alcohol te geven.

Lotte Verstijnen, gedragswetenschapper bij The Family: “Veel ouders denken onterecht dat ze weinig invloed hebben op wat hun kind buitenshuis drinkt, vooral als hun kind al wat ouder is. Terwijl we in onderzoek juist zien dat minderjarige jongeren minder snel beginnen met drinken als ze weten dat hun ouders alcohol onder de 18 jaar niet oké vinden. Maar dan moeten ouders dit wel duidelijk laten merken.”

Lukas van de Ven, executive creative director bij The Family: “We willen daarom laten zien dat je kind leren over NIX18 er gewoon bij hoort. Het is net zo normaal als je kind leren eten, tandenpoetsen of fietsen. Deze leermomenten zijn heel herkenbaar voor ouders, en we hebben ze mooi in beeld kunnen brengen.”

De campagne is te zien op tv en online, en te horen op de radio. 

Credits

Bureau: The Family (in samenwerking met Behavior Change Group)
Creatie: Huib Scholten, Mart Verschuren & Lukas van de Ven
Strategie: Lotte Verstijnen
Account: Sandra Burger
Productiemaatschappij: Since'88 (regie: Nick Harmsen)
Sound: Park Studio
Mediabureau: Initiative

Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Mathilde Slump & Dennis Cohen. Dienst Publiek & Communicatie, Michiel Dammen en Kim Warlicht