Tien Nederlandse boeken omgetoverd naar BTW-proof titels en voor Tweede Kamer geplaatst

Tien Nederlandse boeken omgetoverd naar BTW-proof titels en voor Tweede Kamer geplaatst

11-06-2024 (12:27) - Campagnes

Op 19 mei bracht het nieuwe kabinet het nieuws dat er een btw-verhoging op onder andere boeken op de planning stond. Vanuit de liefde voor boeken en boekenliefhebbers en het belang van het toegankelijk houden (kinder)boeken voor iedereen, startte Stichting CPNB in samenwerking met de KBb en GAU een nationale campagne tegen dit voorgenomen beleid.

Het doel is om minimaal 100.000 handtekeningen verzamelen om deze als symbool van het maatschappelijk draagvlak te presenteren aan de Tweede Kamer.

Stichting CPNB, de GAU en de KBb zetten boekenpetitie.nl op en er werd een grootse onlinecampagne ingericht, er werden samenwerkingen opgezet met onder andere De Speld en booktokkers, printadvertenties werden ingekocht (en gratis toegezegd door mediagiganten die het doel een warm hart toedroegen) en er werd aandacht in de pers opgezocht. Binnen drie dagen zijn de 100.000 handtekeningen bijgeschreven.

“Het succes van deze campagne is voor zo’n maatschappelijk doel niet direct te meten in een veranderde om- en afzet, maar toont zich door de brede steun vanuit de maatschappij. Het was hartverwarmend om te zien dat deze campagne iedereen in beweging bracht” aldus Hoofd Campagnes CPNB Marion Boxum. Dat zorgde ervoor dat de petitie binnen twee weken in Nederlands’ top 10 best ondertekende petities ooit terechtkwam met meer dan 278.000 handtekeningen.

De petitie wordt op dinsdag 11 juni overhandigd aan de Tweede Kamer als een daadwerkelijk gedrukt boek van 712 pagina's, gevuld met handtekeningen. Daarnaast zijn er tien megaboeken ontworpen waarvan het omslag een verbastering is van een bekend Nederlands boek en verwijst naar de voorgenomen btw-verhoging. De blikvangers zijn bijna 2,5 meter hoog bij 1,5 meter breed en bekleden 11 juni de loop van Den Haag Centraal naar de Tweede Kamer (Anna van Buerenplein). 

De gekozen boeken met nieuwe btw-proof titels:

Hoe overleef ik 21% btw op boeken?
Origineel: Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel door Francine Oomen

De Griezelbtw
Origineel: De Griezelbus door Paul van Loon

Komt een kind bij de taaldokter
Origineel: Komt een vrouw bij de dokter door Kluun

Confettitegen btw
Origineel: Confettiregen door Splinter Chabot

Kikker leert btw tellen
Origineel: Kikker leert tellen door Max Velthuijs

Nirwaarts
Origineel: Nirwana door Tommy Wieringa

Alter No Go
Origineel: Alterego door Esther Verhoef

Mus & Kabinet Kortzichtig en de draak van een btw-verhoging
Origineel: Mus & Kapitein Kwaardbaard en de wraak van de furie door Kevin Hassing

Cami No Way
Origineel: De Camino door Anya Niewierra

De Woeste Zusjes lossen het op
Origineel: De Zoete Zusjes lossen het op door Hanneke de Zoete

Kari Kremer (CPNB) was verantwoordelijk voor het projectmanagement, Jasper Schilder, Martijn Konings en Maurice van Berkel verzorgden het concept, de copy en designs en Studio Binnenstad ontwierp en leverde de per stuk 530 kilo wegende constructies. "Het was passen, meten en Tetrissen om het zo kort dag in onze agenda's te laten passen, maar we wilden meteen graag meedoen. Met creativiteit de Tweede Kamer wakker schudden voor zo'n belangrijk doel is erg waardevol" aldus Jasper Schilder.

Campagne

Initiatiefnemers: Eveline Aendekerk (CPNB), Sanne Muijser (KBb), Martijn David (GAU)
Hoofd Campagnes: Marion Boxum
Hoofd Communicatie & Mediastrategie: Job Jan Altena
Hoofdredacteur: Sander Verheijen

Activatie

Projectleider: Kari Kremer
Creatieve team: Jasper Schilder, Martijn Konings en Maurice van Berkel
Productie: Jason Stuurwold - Studio Binnenstad
Coördinatie auteurs & uitgeverijen: Lisanne Mom en Rozemarijn Visser