
Univé en Dept waarschuwen automobilisten met Pas-op-Poppen
Schrik niet als je deze maand een regenboogdino, groene alien of een reuzenvlinder langs de weg ziet staan. Univé en DEPT lanceren namelijk de 'Pas-op-Poppen', waarbij de klassieke gele waarschuwingspoppetjes voor een veilige snelheid een make-over hebben gekregen, geïnspireerd op kindertekeningen.
Begin deze zomer organiseerde Univé via social media en huis-aan-huis-bladen een tekenwedstrijd voor kinderen. Via deze lokale aanpak heeft de verzekeraar meer dan 400 fantasierijke tekeningen ontvangen van Pas-op-Poppen. Uiteindelijk zijn er twintig winnaars gekozen, ieder afkomstig uit een andere regio.
De twintig tekeningen zijn omgezet in opvallende 2D-cutoutpoppen, die in de buurten van de winnende kinderen zijn geplaatst. Daarnaast zijn de winnende Pas-op-Poppen ook te zien in de OOH-campagne en in verschillende campagnevideo's, samen met Univé ambassadeur voor sport en bewegen Dafne Schippers.
Veilig naar buiten
Buitenspelen is niet alleen leuk, het is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. Tegenwoordig zitten veel kinderen achter een scherm, terwijl blijkt dat 50% van de kinderen juist vaker buiten wil spelen. "Maar dan moet de straat natuurlijk wel veilig genoeg zijn. Een van de grootste risico’s voor het buitenspelen is nog altijd het drukke verkeer. Door de Pas-op-Poppen worden weggebruikers gewezen op het feit dat er kinderen buitenspelen en beïnvloeden we onbewust en op een positieve manier het rijgedrag van weggebruikers", vertelt Marije Zuurbier, Senior adviseur merk en communicatie bij Univé.
Remmen door tekeningen
De nieuwe Univé campagne is gebaseerd op onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, waaruit blijkt dat weggebruikers langzamer rijden wanneer zij kindertekeningen in het verkeer zien. "De auto's rijden heel hard bij ons in de straat", zegt Elena (8), winnares uit Oost-Nederland. "Mijn moeder had al een keer aan de gemeente gevraagd of ze hier iets tegen konden doen. Dat lukte niet. Ik hoop dat het nu wel lukt met de pop. Echt leuk dat ik heb gewonnen."
Nationale buitenspeeldag
Als Supporter van Sport stimuleert Univé sporten en bewegen en wil dit toegankelijk maken voor iedereen. In 2025 steunde Univé de Nationale Buitenspeeldag in samenwerking met Jantje Beton. Op die dag organiseren duizenden buurten, scholen en verenigingen leuke speelactiviteiten voor kinderen.
Credits
Klant: Univé
Verantwoordelijk bij klant: Marije Zuurbier, Annemieke van der Zalm, Michelle Rienks - ter Weele
Bureau: DEPT®
Account: Stephanie Legué, Denise van Breemen
Strategie: Jan Govaert, Thom van der Bijl
Creatie: Ramin Bahari, Stan Severin, Hugo van der Kun, Danique de Bies, Luca Izarin.
Projectmanagement: Jonah Pronk, Rozenel Bier
Designteam: Dora, Bart, Immanuel, Sander vd Puhl en Sander van Lit
Illustratie & animatie: FloraFauna AI Suite
Productie partners: TEN Productie, DISXT
Mediabureau: STROOM