
Cannes Report #3: une petite pauze van het Palais
Op maandag en dinsdag hopten we vooral van talk naar talk binnen de muren van het Palais. Maar op dag drie trokken we de stad in, op uitnodiging van Kyra Roest, MAD MOJO en VIA Nederland. Hun Off The Grid-programma loodst Cannes-bezoekers, die niet goed weten waar te beginnen, langs verborgen merkactivaties en andere hotspots. Ironisch genoeg weken we al snel af van de route. Juist, off the grid van Off The Grid.
Zo begon de ochtend geheel volgens plan bij Canva en Meta, maar vertrokken we net na het middaguur naar het privéterras van JCDecaux voor een uitgebreide lunch met buckets rosé. Om daarna op het dek van een jacht, afgehuurd door Blis AI cocktails te consumeren. En hoe was jouw dag, haha? Onze tourguide en oprichter van Ringo Marcel Alexander Wiebenga vat het mooi samen: "Deze tour brengt een mega fris perspectief met andere mensen en andere locaties, waar je anders nooit zou komen."
"Volgens de jury zien ze vaak briljante ideeën die stranden op matige uitvoering. Deze dus niet"
Tijdens het wandelen van plek A naar B vertelde Kyra Roest dat de eerste dagen van Off The Grid precies brachten wat zij vooraf voor ogen had. Het programma ademt volgens de initiatiefneemster de sfeer van het ‘oude Cannes’: laagdrempelig, inhoudelijk en met volop ruimte voor inspiratie. Of zoals deelnemer en founder van Pink Rabbit Mireille Lampe het verwoordt: "Eindelijk weer echt vakinhoudelijk verdiepen." Morgen volgt de grande finale, met onder andere Babe Touré als gids van de Future Route en een afsluitende activiteit bij Amazon.
Sprintje naar Design Lions
Er stond vandaag een interessante line-up gepland in Le Palais, dus nee, niet iedereen lag op een jacht met rosé in de hand. We doken de kelder in voor een deep dive met de Design Lions-jury: Jessica Walsh (&Walsh), Dida Atassi (Accenture) en Mahima Mathur (DDB Mudra). Ze bespraken de cases die het wél haalden, waaronder Sad Karma Cham, dat brons won. Het idee? Draai de glimlach in het logo simpelweg om tot een frons. Het publiek praatte erover, de merkherkenning steeg, en de verkoop ging mee. Simpel, scherp en raak.
Fixables by Philips kreeg zilver. Een netwerk van 3D-printers waarmee klanten onderdelen kunnen vervangen in plaats van weggooien. Duurzaam, klantgericht én goed uitgevoerd. Volgens de jury zien ze vaak briljante ideeën die stranden op matige uitvoering. Deze dus niet.
Ghost Town van Carrefour pakte goud. Een heel dorp werd bedekt met visnetten om het verdwijnen van de visserijsector in Turkije tastbaar te maken. Experiential design op zijn best, aldus Walsh: "Design makes invisible problems visible."
En dan de Grand Prix: Caption With Intention. Ondertiteling opnieuw uitgevonden met kleur, typografie, timing en beweging om emotie voelbaar te maken voor doven en slechthorenden. Geen technische upgrade, maar een compleet nieuw systeem. Mathur zei: "Great design shows what something can become." En dat deed dit werk. De belangrijkste les? Een goed idee is niet genoeg. Craft en storytelling maken het verschil.
Hollywood meets La Croisette
Daarna door naar Debussy voor een gesprek tussen Reese Witherspoon en Kory Marchisotto (CMO van e.l.f. Beauty). Ze spraken over het gebrek aan vrouwen in de boardroom. Kory deelde opvallende cijfers: e.l.f. is het enige beursgenoteerde bedrijf in de VS met 78% vrouwen en 44% diversiteit in het team. Tijdens de research kwamen ze tot een interessant inzicht: "There are more men named Dick in boardrooms than women or minorities." Dat leidde tot de campagne Soooo Many Dicks. Een scherpe en humoristische manier om de scheve verhoudingen aan te kaarten.
Reese richtte Hello Sunshine op uit frustratie over hoe vrouwen in scripts werden neergezet. Haar studio produceerde o.a. Big Little Lies en Gone Girl. En in Cannes kondigde ze een nieuwe label aan: Sunnies, speciaal gericht op Gen Z.
Als afsluiter van de dag: Jimmy Fallon op het podium, geïnterviewd door Savannah Guthrie. Vol energie, vol grappen. Fallon vertelde hoe hij advertenties ziet als een creatieve speeltuin en deelde ook zijn eigen ideeën. Zoals zonnebrillen die je kunt spinnen op je hand (uitverkocht) en "Pits", een plan om slogans onder de oksels van sportshirts te printen.
Bozoma Saint John voegde zich bij hem om hun nieuwe show On Brand aan te kondigen. Een talentenjacht voor onbekende creatieve makers, met échte kansen op campagnes voor merken als Dunkin’ en Marshalls. Eén van de ideeën zal zelfs worden gebruikt in een Super Bowl-commercial. Wij zijn heeeeel benieuwd!
Dansen zonder zorgen
Na het intermezzo in het Palais keerden we ‘s avonds terug naar La Croisette, waar MassiveMusic en Monks het legendarische feest op de woensdag hostten. De verwachtingen waren hooggespannen, maar dat gold niet voor het thema van dit jaar: MMMe Time, oftewel even ontspannen na drie dagen keihard werken. En dat lukte. Vier uur lang danste de crowd zorgeloos op de beats van dj’s Saidah en Drea.
Met een frisse kater van de afgelopen twee dagen maken wij ons klaar voor de laatste volle dag. Wie weet komen er nog een paar Nederlandse leeuwen bij. Stay tuned via FONK en tot morgen!