Natuurhuisje, Smyle en Willicroft veroveren finaleplaats bij Coolest Dutch Brands 2023

Natuurhuisje, Smyle en Willicroft veroveren finaleplaats bij Coolest Dutch Brands 2023

22-03-2024 (10:30) - Cool Brands

Op 20 maart streden zes halve finalisten van Coolest Dutch Brands 2023 om één van de drie finaleplaatsen voor de Coolest Dutch Brand Award 2023. Brandt & Levie, Hands Off, Natuurhuisje, Smyle en Willicroft lieten zich in live presentaties bij host Dentsu Creative Amsterdam van hun beste kant zien. Uiteindelijk veroverden Natuurhuisje, Smyle en Willicroft een plaats in de finale die op 15 mei zal plaatsvinden.

De avond werd afgetrapt met een inspirerende en inhoudelijke presentatie van Chrissie Cremers van de 'pure prompting agency' Aigency Amsterdam, waarna de zes finalisten de strijd met elkaar aanbonden voor een finaleplaats.

Op 15 mei pitchen de Coolest Dutch Brands finalisten Natuurhuisje, Smyle en Willicroft nog één keer live hun case. Zij zullen in hun pitch dieper ingaan op een aantal vragen die door de vakjury naar aanleiding van de presentaties in de halve finale zijn gesteld. De finalist met de hoogste gemiddelde score over de drie juryrondes mag zich Coolest Dutch Brand 2023 noemen. De winnaar van de Coolest Dutch Brand Award 2023 wordt op 15 mei, tijdens de avond zelf bekend gemaakt.

Sustainable brands

Nog even een recap: FONK heeft in 2023 voor het zevende jaar op rij maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het ging hierbij om actuele sustainable brands die met lef en uitgekiende marketing aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk verandering weten te bewerkstelligen.

Juryproces

In elk van de drie rondes (1 schriftelijke en 2 live juryronden) wordt er gejureerd op vier pijlers:

1 MERK: positionering en strategie ten opzichte van de markt
- Hoe uniek is het merk ten opzichte van de concurrentie/markt
- Wat is de strategie om van het merk een succes te maken

2 MARKETING: benutten marktpotentieel
- Hoe onderscheidend zijn de marketingactiviteiten ten opzichte van de concurrentie
- In welke mate dragen de marketingactiviteiten bij aan de groei van de omzet

3 BUSINESS: toekomstbestendigheid van het merk
- Hoe groeit het bedrijf in omzet en winst (absolute en relatieve cijfers)
- Hoe ziet de structuur van de organisatie eruit
- Hoe flexibel (veerkrachtig) is het businessmodel

4 DUURZAAMHEID: aantonen duurzaamheidsclaim
- Wat is het doel en welke activiteiten worden ondernomen om dat doel te realiseren (product, proces, materiaal etc)
- Wat is het gerealiseerde resultaat ten opzichte van de concurrentie/markt

In elk van de 4 pijlers geeft ieder jurylid de genomineerden een cijfer (1-10). De 4 cijfers samen resulteren in 1 gemiddeld resultaat per ronde. Het cool. brand met de hoogste gemiddelde score over de drie juryrondes mag zich Coolest Dutch Brand van het Jaar noemen.

Beleef de Finale Coolest Dutch Brands mee!

Wil je op 15 mei de finale de pitches van de finalisten meemaken, houd dan de komende dagen de berichtgeving op fonkmagazine.nl in de gaten voor informatie over de lokatie (in Amsterdam) en het reserveren van tickets (€95 ex BTW). En: houd nu alvast de avond van 15 mei in je agenda vrij, want de publiekstickets voor de finale zijn slechts beperkt beschikbaar!

Sponsors & partners Coolest Dutch Brands 2023

Ruwer, Dentsu Creative Amsterdam (host halve finale), iO Digital - Campus Amsterdam (challenger vlogs)

Vakjury 2023

De vakjury Coolest Dutch Brands bestaat 65 creatieven en strategen. De jury wordt jaarlijks ververst en aangevuld waardoor de Coolest Dutch Brands Jury vitaal blijft en voldoende (actuele) kennis en know how gegarandeerd is.

De vakjury van 2023

Meindert van den Heuvel - voorzitter
Nicolette Hulsebos - Fonk magazine (founder Coolest Dutch Brands)
Henk Boersen - Glasnost
Robert Volten - TBWA\Neboko
Charlotte Dumartin - Megawatt
Gerben van der Rijt - Wayne Parker Kent
Max van den Ingh - Unmuted
Eva Krook - Joe Public
Jip van de Meent - dentsu creative Amsterdam
Lisa Victorian - fresk.digital
Robert Boer - Finally an Agency
Marcel Verhaaf - SGK Amsterdam
Seema Sharma - Edelman Amsterdam
Nasser al Kamouchi - Whello
Esther Brouwer - Indie Amsterdam
Daantje Dammers - The Account Academy
Nathalie Peters - MORGENFRISK
Marieke Aarts - Crocodile Agency
Gookie Sassen - Closed on Monday
Niek Eijsbouts - Higuita
Marco Groenendijk - Gravity
Michiel Klein Schiphorst - ACT agency
Sebastiaan van Rijnsoever - DartDesign
Django Weisz Blanchetta - SuperHeroes
Emilio de Haan - HERC
Sjoerd Bongertman - Colourcake
Erwin Luijendijk - Cut the Code
Jeroen Verbrugge - Thinking Design
Cees Dingler - Capitola
Maira Evers - Gardeners
Linda de Graaff - The Family
Sven Vening - Dentsu Creative
Karina Buitenhuis - Eigen Fabrikaat
Robbert Lopik - DotControl
Mike Dijkstra Taurel - Globrands
Kirsten Esser - Nijgh
Paul Kroef - ARA
Patritia Pahladsingh - Accenture Song
Maarten Reijgersberg - RAUWCC
Lorenz de Valk - Lijm Amsterdam
Rozemarijn Koopmans - Multitude
Ron van Loenen - Ruwer
Charles Borremans - iO
Taco Schmidt - Qindle
Michan Tolman - Popcorn Stories
John Meulemans - Endeavour Influencer & Social
Dion van der Spek - Studio Piraat
Michael Versélewel de Witt Hamer - Revitalize
Stef de Jong - HPB/Likefriends
Martijn de Beijer - CHUNK
Ernst Jan Smids - JUMP! Retail
Pepijn van de Pol - GoSpooky
Charlotte Koeleman - Somention
Bram van der Kroon - Fama Volat
Ronald van Schaik - Kaliber
Jasper Kersten - CNNCT
Margot van Hout - Green Food Lab
Anniek Verloop - Vertigo 6
Sebastiaan Hoogendoorn - Vertigo 6
Mattias Warcup - Studio Minsk
Ingmar Larsen - This Agency
Rachella Hooijman - Hammerfest
Raymon de Kruijff - Admix
Maartje van Beek - APS Group
Annika Timmer - Dept
Edwin van Druten - Hibou
Rob Benjamens

Foto boven vlnr: Samuel Levie (Brandt & Levie), Almar Fernhout (Smyle, finalist), Brand Vanstone (Willicroft, finalist), Kim van Drie (Hands Off), Dick Vulto (Natuurhuisje, finalist) 

Fotografie: Giuseppe Toppers, Danto Creatieve Communicatie