
Internationele investeerder neemt meerderheidsbelang in moederbedrijf Goldbergh
Stone Fashion Group, het moederbedrijf van onder andere skipakkenmerk Goldbergh, heeft een meerderheidsbelang verkocht aan investeerder Scope Capital. Het Nederlandse modebedrijf wil met de verkoop de internationale groei versnellen. De oprichters behouden wel een minderheidsbelang, laat merkadviseur Marktlink weten.
"Stone Fashion Group vertegenwoordigt merken met internationale aantrekkingskracht", vertelt Luc Keltjens, partner van Marktlink. "Ondanks de soms negatieve berichtgeving over modebedrijven die onder druk staan, laat deze transactie zien dat er nog steeds aanzienlijke interesse is in snelgroeiende, internationaal opererende ondernemingen met ambitieus leiderschap.”
Goldbergh werd in 2009 opgericht. Sindsdien is het uitgegroeid tot het grootste merk van Stone Fashion Group met een internationale sterke positie. De toetreding van Scope Capital stelt Stone Fashion Group in staat de internationale expansie te versnellen.
"Wij hebben kwaliteit altijd vooropgesteld bij het opbouwen van ons bedrijf", aldus CEO en medeoprichter Maurice Willemse. "Dat geldt ook voor de selectie van partners in deze groeifase. Wij maken gebruik van de expertise van Scope om de groei van onze organisatie te versnellen, met name in Azië en de Verenigde Staten."
Autonome groei
Scope Capital, dat vestigingen in Stockholm en Genève heeft, richt zich op consumentenmerken in het premiumsegment en investeert onder meer in Happy Socks, Klättermusen en Maileg. "Wij zijn onder de indruk van de kwaliteit van de merken die Maurice en zijn partners hebben opgebouwd, in het bijzonder het internationale succes van Goldbergh. Wij ondersteunen hen bij de uitvoering van hun groeiplannen door de autonome groei van het bedrijf te versnellen, zowel digitaal als geografisch", aldus Fredrik Oweson, partner bij Scope Capital.
Opvallende outfits
Goldbergh combineert technische ski- en activewear met uitgesproken kledingstukken en aandacht voor duurzaamheid. Het merk is verkrijgbaar via meer dan 700 retailers in 66 landen. Andere merken binnen de groep zijn Beaumont, Reset, District en Creenstone. Stone Fashion Group is in 2025 naar verwachting goed voor een omzet van 90 miljoen euro en een EBITDA van 19 miljoen euro.