
Onderzoek: finfluencers duperen volgers met slechte adviezen
Adviezen van financiële influencers (finfluencers) kosten beleggers vaker geld dan dat ze iets opleveren. Onderzoek van de Universiteit Utrecht laat zien dat aandelen en cryptomunten die zij aanprijzen, in de week erna gemiddeld tot 2% slechter presteren dan de markt.
Volgens de onderzoekers baseren finfluencers hun tips niet op kennis of ervaring, maar op kuddegedrag. Ze promoten vooral aandelen en crypto’s die al een tijdje in de lift zitten, maar waarvan professionele analisten juist minder optimistisch worden. Beleggers die deze adviezen opvolgen, nemen dus onnodig risico.
Naast misleidende adviezen verdienen sommige finfluencers grof geld aan samenwerkingen met brokers, soms zonder vergunning. De AFM deelde al meerdere boetes uit, waaronder een recente boete van €1,6 miljoen voor neobroker Bux wegens illegale samenwerkingen met finfluencers.
Schade mogelijk nog groter
Beleggersvereniging VEB reageert fel en stelt dat echte experts niet als influencer werken, maar bij grote financiële instellingen onder toezicht. Volgens de onderzoekers is de werkelijke schade mogelijk nog groter, omdat finfluencers ook in besloten groepen actief zijn en oude adviezen verwijderen.