Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan Vivera

Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan Vivera

20-03-2025 (14:08) - Economisch

Unilever heeft De Vegetarische Slager verkocht aan Vivera, een ander Nederlands merk van vleesvervangers. De multinational was al enkele maanden op zoek naar een nieuwe eigenaar en heeft die nu gevonden. Of de naam De Vegetarische Slager blijft bestaan, is nog niet bekend.

Op de foto: oprichter Jaap Korteweg (bron: Unilever)

Unilever kondigde vorig jaar aan zich te willen focussen op minder, maar beter schaalbare merken. De Vegetarische Slager past niet binnen deze strategie. Volgens multinational hebben de diepvries- en koelverse producten van het merk een gespecialiseerde toeleveringsketen die niet goed aansluit bij de rest van hun voedingsassortiment.

Ook de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten (R&D) van het merk verschillen te veel van die van Unilever. Hierdoor is het moeilijker om De Vegetarische Slager binnen het bedrijf op grote schaal uit te breiden.

Heiko Schipper, President Unilever Foods, kijkt positief terug op de periode onder Unilever en ziet de verkoop als een kans voor verdere groei: 'Onder nieuwe, gespecialiseerde leiding kan The Vegetarian Butcher zijn ambitieuze doel – ‘Biggest Butcher of the World’ – nog beter nastreven.'

Winnaar Coolest Dutch Brands

De Vegetarische Slager won in 2018 de Coolest Dutch Brands Competitie en werd kort daarna overgenomen door Unilever. Het merk werd in 2007 opgericht door Jaap Korteweg met als missie vleesvervangers aantrekkelijk te maken voor een breed publiek.

Plantaardige transitie

CEO Rutger Rozendaal van De Vegetarische Slager noemt de overname een logische stap: 'Samen met Vivera kunnen we onze krachten bundelen en nog meer waarde leveren aan onze partners en consumenten.' Ook Vivera-CEO Willem van Weede benadrukt de gedeelde missie: 'We combineren onze expertise om de overgang naar een duurzamere, plantaardige voedselketen te versnellen.'

De overname wordt naar verwacht in het derde kwartaal van 2025 afgerond. Financiële details zijn niet gedeeld.

 


Bureaus

Media

Marketing