Visa ziet groeiend gebruik van digitale betalingen en zet AI in tegen online fraude

Visa ziet groeiend gebruik van digitale betalingen en zet AI in tegen online fraude

21-05-2025 (10:58) - Economisch

De manier waarop Nederlanders betalen blijft zich snel ontwikkelen. Uit onderzoek van Visa blijkt dat het gebruik van mobiele telefoons voor betalen sinds 2022 is toegenomen met 54%. Ook bij online aankopen speelt mobiel betalen een grote rol: 75% heeft weleens een aankoop gedaan via een smartphone of tablet. Toch weet Visa het fraudepercentage laag te houden.

Visa ondersteunt de verschuiving naar online betalingen met veilige betaaloplossingen zoals Click to Pay, waarmee consumenten na eenmalige registratie eenvoudig online betalen zonder telkens hun kaartgegevens in te voeren.

Daarnaast luidt AI een nieuw tijdperk in voor de manier waarop we kopen en verkopen. Met Visa Intelligent Commerce kunnen AI-assistenten nu niet alleen zoeken, maar ook aankopen doen namens consumenten. Gebruikers stellen hun voorkeuren in en Visa’s technologie helpt bij de rest. De dienst zal naar verwachting later in 2025 uitbreiden naar Europa.

Laag fraudepercentage

Eén op de drie Nederlandse online shoppers (31%) is weleens slachtoffer geweest van e-commercefraude, blijkt uit onderzoek van Visa. Ondanks toenemende cyberdreigingen en nieuwe vormen van digitale fraude, houdt Visa het fraudecijfer in Nederland historisch laag. Sinds 2020 is het fraudepercentage bij Visa met 60% gedaald.

Tokenisatie speelt hierbij een belangrijke rol: met deze technologie worden kaartgegevens vervangen door unieke digitale ‘tokens’. Dit verkleint de kans op misbruik van kaartgegevens, omdat er tijdens de betaling geen daadwerkelijk kaartnummer wordt gedeeld.

Ook banken beschermd tegen fraude

Visa wil nu ook banken in Nederland ondersteunen bij het beschermen tegen fraude met realtime betalingen. Tot 2026 maakt Visa haar AI-gebaseerde fraudepreventie beschikbaar voor Nederlandse real-time overboekingen van rekening tot rekening (Instant A2A Payments). Bij een pilot van Visa’s technologie identificeerde Visa 54% van de frauduleuze transacties nadat deze al door de fraudedetectiesystemen van banken waren gegaan.

"Fraude is overal en kent helaas geen grenzen", zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager Nederland bij Visa. "Of je nu winkelt bij een internationale retailer of een Nederlandse webshop, iedereen kan een doelwit zijn. Het is belangrijker dan ooit om te kiezen voor een betaalmethode met sterke fraudebescherming. Dankzij betwistingsrechten en Visa’s Zero Liability-beleid zijn consumenten beschermd en kunnen zij frauduleuze betalingen laten terugdraaien."


Bureaus

Media

Marketing