Ouders doorbreken stilte rond babysterfte met ontroerende campagne 'Zwijg hen niet dood'
Stille Levens - Kenniscentrum Babysterfte doorbreekt met een nieuwe campagne van de hand van finally an agency het taboe rond babysterfte. In een korte film (vanaf 12 december 2024 om 18:00 beschikbaar) delen getroffen ouders hun persoonlijke verhalen en ervaringen. Het doel is om de oorverdovende stilte te doorbreken die de omgeving vaak laat vallen. Juist in de feestelijke decembermaand is die stilte voor ouders extra voelbaar.
De rode draad van de campagne is de verdrietige titel 'Zwijg hen niet dood'. De video laat ouders aan het woord die elke dag moeten leven met het verlies. De campagne zet zich in voor erkenning van zowel overleden baby’s als voor het voor altijd incomplete gezin.
Bewustwording rondom 'mogen praten'
Een van de ouders die in de video de microfoon pakt, is ervaringsdeskundige en programmamaker Rowan Blijd. Rowan verloor in 2019 haar zoon Amari. Daaropvolgend maakte ze een documentaire over haar ervaringen, die in 2022 op NPO3 werd uitgezonden. Rowan Blijd: “Er waren mensen die ons aan het vermijden waren. Van wie we niets hoorden. In wie ik ook echt persoonlijk teleurgesteld ben geraakt omdat ik andere verwachtingen had. Ik denk dat de campagne veel mensen bewust maakt dat ze mogen praten. Dat we een drempel kunnen verlagen door een voorzetje te geven en tips aan te dragen.”
“Dat je niet direct weet wat je moet zeggen, betekent niet dat je mag zwijgen. Je wil niet weten hoe pijnlijk het is als de naam van je baby niet meer genoemd wordt of als mensen de straat oversteken om maar geen praatje te hoeven maken''
'Laat van je horen'
Jeannette Rietberg, oprichter van Stille Levens: “Dat je niet direct weet wat je moet zeggen, betekent niet dat je mag zwijgen. Je wil niet weten hoe pijnlijk het is als de naam van je baby niet meer genoemd wordt of als mensen de straat oversteken om maar geen praatje te hoeven maken. Met deze video hopen we mensen te inspireren om, op wat voor manier dan ook, iets van zich te laten horen. Ook als je dat eerder niet hebt gedurfd. Niemand wil diegene zijn die stil blijft. Zet die waardevolle stap. Laat wat van je horen tijdens de komende feestdagen, en ook op andere terugkerende momenten in het jaar, zoals bijvoorbeeld de (ver)jaardag.”
Deel de campagne
Omdat Stille Levens een ongesubsidieerde goede doelen-organisatie met beperkt media-budget is, roept zij iedereen actief op om de campagnevideo vanaf 12 december te delen. Dit kan via Facebook, Instagram, X, LinkedIn en YouTube of door het delen van de campagnepagina.
De videocampagne is een vervolg op een contentcampagne die afgelopen oktober tijdens de Baby Loss Awareness Week werd gelanceerd.
Credits
Creative agency: Finally an Agency
Client lead: Lisette Samplonius
Creatie en Strategie: Jim Abbring
Projectmanagement: Esther Stuurman
Art Direction: Robert Keukelaar
Motion Design: Wesley Vermeer
Videoproductie: Timmer TV | Stefan Timmer
Verantwoordelijk bij Stille Levens:
Marije Kemink, Jeannette Rietberg, Beppy van der Vaart