De Tinder Dating Trends van 2023

De Tinder Dating Trends van 2023

07-12-2023 (10:00) - Marketing

Tinder's Year in Swipe is terug met dé date trends van 2023. Labels werden achterwege gelaten en de zoektocht naar een "nog lang en gelukkig" nam af. Met deze nieuwe kijk op daten is er ruimte ontstaan voor het casual ontmoeten van nieuwe mensen.

In Nederland zagen we de wereldwijde trend van “daten voor het verhaal” ook terugkomen. Singles zijn dates gaan zien als een leuke ervaring. Zelfs als het geen geslaagde date was, is het op zijn minst een leuk verhaal voor later. "Het is zo leuk om te zien dat uit de gegevens van Tinder blijkt dat 69% van Gen Z de conventionele dating- en relatienormen op de proef stelt 2.” zegt Melissa Hobley, Chief Marketing Officer bij Tinder. “Dit jaar zien we een grote verschuiving waarbij de ervaring belangrijker is dan de uitkomst." Deze nieuwe generatie daters laat ons zien wat het betekent om te daten voor zelfontwikkeling in plaats van voor de uitkomst ervan. Zij maken zich los van het traditionele daten, waardoor ze hun eigen manier ontwikkelen". 

De Tinder Dating Trends 2023

1. ALWAYS ONE IS DE EMOJI VAN HET JAAR OP TINDER
De emoji was dit jaar wereldwijd de top trending emoji op Tinder. Singles gebruikten de emoji om potentiële matches te laten weten dat ze in waren voor het uitproberen van nieuwe dingen of zelfs klaar waren om een nieuwe relatie te verkennen.

2. MAIN CHARACTERS DEDEN ALLES VOOR HET VERHAAL
Tinder signaleert een verschuiving naar een meer open-minded benadering van daten in 2023. Singles hebben main character energy volledig omarmd en zijn nu volledig geïnvesteerd in "het verhaal" in plaats van "het einde". Daten voor "het verhaal" is wereldwijd een trend op Tinder.

3. DATERS DE-INFLUENCED DELULU
Singles namen dit jaar graag risico's en hielden het optimisme rond potentiële matches levend. Maar hoewel het leuk en speels kan zijn om te dagdromen over de "delulu" van het daten, waren singles nog steeds zelfbewust genoeg om red flags te benoemen - in zichzelf en in elkaar.

4. TIJD WAS DE MEEST WAARDEVOLLE VALUTA
Stapeldaten, multi-daten, alfabetdaten - het draaide allemaal om mindful zijn, georganiseerd worden en de situationship naar een hoger niveau tillen in 2023. Sterker nog, 51% van de ondervraagde jonge singles zei open te staan voor nieuwe manieren om daten in hun dagelijkse leven te integreren.2

5. GIRL POWER WAS EEN SUPERPOWER
Vrouwelijke energie bloeide over de hele wereld in 2023 en vond zo ook zijn weg naar Tinder. Taylor Swift werd gekroond tot de top Spotify-artiest op Tinder, Miley's "Flowers" was het 4e meest populaire liedje dat werd toegevoegd aan profielen, en Rihanna-fans overlaadden haar met steun met een piek van 52% in het aantal nummers dat werd toegevoegd aan profielen na haar optreden tijdens de grote wedstrijd. Zelfs bij het delen van hun kerstgevoel wendden gebruikers zich tot niemand minder dan Mariah Carey. "All I Want For Christmas" ziet elke kerst een gemiddelde stijging van 365% op profielen.


Bureaus

Media

Economisch