Kansen relatiemagazine onderbenut
22-12-2008 (10:42) - Marketing
Ruim 60 procent van de marketeers geeft aan relatiemagazines als effectief middel voor het realiseren van de communicatiedoelstellingen te beschouwen. Slechts 31 procent van de marketeers geeft daadwerkelijk een relatiemagazine uit, gericht op haar afnemers. Dit blijkt uit onderzoek van het Cendris Research Centrum onder 800 marketeers. Het onderzoek laat onder meer zien dat 78 procent van de marketeers gelooft dat relatiemagazines bijdragen aan de klantenbinding, 76 procent ziet het als middel om informatie te verstrekken en ruim 50 procent denkt dat relatiemagazines bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid en imago-verbetering.Ondanks dat marketeers geloven in de toegevoegde waarde van relatiemagazines, wordt het middel nog relatief weinig toegepast. ‘Dit is opmerkelijk’, stelt Jos Schijns, hoofd van het Cendris Research Center. ‘Mogelijk hebben budgetverantwoordelijken moeite met het leveren van de benodigde bewijskracht alvorens er in te mogen investeren.’ Uit het onderzoek blijkt tevens dat er nog veel marktpotentieel beschikbaar is om met relatiemagazines de dialoog met de klant aan te gaan. Schijns: ‘Zowel wat betreft het aantal magazines, hun oplagen, hun verschijningsvorm, alsook het uitbrengen van een magazine in meerdere, op specifieke doelgroepen afgestemde versies, worden mogelijkheden vooralsnog onvoldoende benut.'