Mastercard helpt inwoners Westerhaar-Vriezenveensewijk met betaalgedoe

Mastercard helpt inwoners Westerhaar-Vriezenveensewijk met betaalgedoe

03-02-2025 (16:37) - Marketing

Online winkelen moet sneller en makkelijker, vindt Mastercard. Daarom lanceert het bedrijf Click to Pay, een veilige betaaloplossing waarmee consumenten hun kaart- en adresgegevens niet steeds opnieuw hoeven in te vullen. Speciaal voor deze introductie werkt Mastercard samen met zeven Europese plaatsen met de langste namen – waaronder Westerhaar-Vriezenveensewijk in Nederland. 

Veel Nederlanders vinden het een gedoe om steeds opnieuw hun adres en kaartgegevens in te voeren bij online aankopen. Volgens nieuw onderzoek van Mastercard typt 40% van de Nederlandse consumenten nog steeds handmatig hun volledige adres en vult meer dan een derde hun 16-cijferige kaartnummer in bij elke aankoop. Voor 43% is dit een van de grootste irritaties tijdens online shoppen. 

Twee uur per jaar

Nederlanders besteden gemiddeld tweeëneenhalve minuut per aankoop aan het invullen van deze gegevens. Op jaarbasis komt dat neer op ruim twee uur tijdverlies tijdens 53 winkelmomenten. Inwoners van Westerhaar-Vriezenveensewijk – met 28 letters een van de langste plaatsnamen van Europa – hebben hier nóg meer last van.

Grootste irritantiepunt

De frustratie om handmatig al je gegevens in te vullen wordt niet alleen gevoeld in de plaatsen met de langste namen, maar door heel Nederland. Maar liefst 70% van de Nederlandse consumenten (meer dan 12 miljoen mensen) braken in 2024 een transactie af tijdens het online winkelen. De redenen hiervoor waren onder andere zorgen om veiligheidsrisico’s, gebrek aan geschikte betaalmogelijkheden en niet de juiste kaart gemakkelijk bij de hand hebben.

Click to Pay biedt hier een oplossing voor omdat het een snellere, makkelijkere en veiligere manier is om online te betalen. Met één klik op de knop kunnen consumenten door middel van tokenisatie, dat het 16-cijferige kaartnummer vervangt met een geanonimiseerde token, veilig hun gegevens invoeren. Dit beschermt consumenten tegen fraudeurs en verkopers tegen cyberbedreigingen en datalekken omdat zij de sleutel niet hebben om de token te ontcijferen.

Europese campagne

Westerhaar-Vriezenveensewijk is één van de zeven plaatsen in Europa die een Mastercard Click to Pay Capital wordt. De inwoners van deze Europese plaatsen kunnen de tijdbesparende en extra veilige Click to Pay-technologie uitproberen die gegevensinvoer overbodig maakt. Veilig en naadloos met één klik. Mastercard werkt samen met diverse mensen in elke plaats om adoptie te bevorderen. Andere steden die meedoen aan deze campagne zijn Brandýs nad Labem-Stará Boleslav in Tsjechië en Llanfairpwllgwyngyllgogerychw-yrndrobwllllantysiliogogogoch in Wales.

"Mastercard zit achter veel van de grote stappen vooruit in de betaaltechnologie van de laatste eeuw. Van de creatie van de creditcard naar de introductie van chip-en-pin, contactloos betalen en betalen voor het OV in Nederland met elke betaalmethode. Nu brengen we het gemak weer een stap verder en is het de tijd voor betalen met één klik," zegt Jan-Willem, Country Manager Mastercard Nederland. "Gelinkt aan de uitrol van contactloos betalen voor fysieke transacties, staat Mastercard’s Click to Pay online shoppers toe om met één klik te betalen zonder hun kaartgegevens te delen met winkels." 


Bureaus

Media

Economisch