Niet Heineken, maar Hertog Jan best verkochte bier in Nederlandse supermarkt
Nederlands grootste bierbrouwer Heineken verliest terrein op de thuismarkt. Tien jaar geleden had Heineken nog een marktaandeel van 42% met de merken Heineken, Amstel en Brand; nu is dat marktaandeel gedaald tot 38%. Bovendien is het gelijknamige Heineken niet meer het bestverkochte merk in de supermarkt.
Uit cijfers van NielsenIQ blijkt dat Hertog Jan (AB Inbev) sinds 2022 tot op de dag van vandaag het best verkochte biermerk is in de Nederlandse supermarkt.
In de horeca is Heineken nog wel het grootste merk, al is het de vraag of dat zo zal blijven. Volgens insiders heeft Heineken het ook in de horeca lastig, want ook daar rukt AB Inbev op. Zo heeft AB Inbev festival-organisator ID&T dat al twintig jaar zaken deed met Heineken, naar zich toe weten te trekken.
Tel daarbij op dat de Nederlander de afgelopen jaren minder bier is gaan drinken, wat de concurrentie nog meer op scherp zet en waarbij Heineken nu overduidelijk aan het kortste eind lijkt te trekken.