Ton Schoonderbeek vertrekt bij Nationaal Media Onderzoek: 'Mission completed"

03-09-2024 (16:25) - Media

Met een solide bereiksonderzoek-architectuur, plannen voor volgende fases, verbreding en een topteam van onderzoekers is er een stevig fundament neergezet voor het Nationaal Media Onderzoek. De opdracht van algemeen directeur Ton Schoonderbeek als kwartiermaker loopt daarmee ten einde: “mission completed”.

Het bestuur van NMO zoekt naar opvolging. Ton zal in komende tijd nog volop actief zijn voor NMO tot uiterlijk eind februari 2025. Patricia Sonius blijft als Directeur Onderzoek verbonden aan NMO.

Op 1 januari 2024 werd Stichting Nationaal Media Onderzoek officieel de opvolger van de verschillende organisaties voor mediabereiksonderzoek. Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NLO) gingen op in de nieuwe organisatie van NMO.

Ook het Online bereiksonderzoek van VINEX werd daarin opgenomen. Vóór 1 januari 2024 werden alle verschillende bereiksonderzoeken sterk verbeterd en opnieuw in de markt gepositioneerd. Inmiddels draaien alle standaarden van NMO op volle toeren en leveren zij datasets over mediagedrag die door alle marktpartijen in de mediabranche volop worden gebruikt.

Onder leiding van Patricia Sonius is een team van circa zeven mediaonderzoekers aan de slag met de onderzoeken van NMO en met de optimalisaties en innovaties die nodig zijn om de onderzoeken toekomstbestendig te maken en te houden. Daarnaast is een team van circa vijf medewerkers bij NMO betrokken bij ondersteunende diensten, zoals informatie & communicatie, helpdesk activiteiten en administratieve en financiële zaken.

Ton Schoonderbeek
over zijn aanstaande vertrek bij NMO: “Mijn missie is volbracht. De organisatie staat en alles wat nodig is om NMO naar een volgende fase te brengen is afgerond. Ik heb alle vertrouwen in het team en in Patricia in het bijzonder. Met veel plezier heb ik met haar samengewerkt en ik ben enorm trots op wat wij in een betrekkelijk korte tijd hebben bereikt.” 


Bureaus

Marketing

Economisch