Genomineerden Merk van het Jaar Awards bekend
17-09-2013 (00:00) - Awards
De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar Awards 2013 zijn bekend. Op basis van consumentenonderzoek zijn merken beoordeeld op kwaliteit, innovativiteit en expressiviteit.
Het merk dat absoluut de hoogste score voor gemeten merkkracht behaalt, in combinatie met de sterkste merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2012, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2013. De Merk van het Jaar Awards werden in het leven geroepen door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in samenwerking met EFMI Business School en GfK Panel Services Benelux om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen.
De genomineerden in de verschillende categorieën zijn (op alfabetische volgorde):
▪ Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Lindemans
▪ Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Hero, Pickwick
▪ Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, De Ruijter, Peijnenburg
▪ Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Maggi
▪ Zuivel, kaas en geelvetten: Campina, Chocomel, Mona
▪ Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hak, Iglo, Ola
▪ Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn
Extra Award voor meest vernieuwende merk
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Juist in economisch moeilijke tijden is het van belang dat levensmiddelenbedrijven blijven innoveren. Om de waardering voor innovatie tot uitdrukking te brengen, is er dit jaar een extra Award in het leven geroepen voor het merk dat het meest vernieuwend is, oftewel vaak nieuwe producten introduceert.” De genomineerden in deze categorie zijn Lay’s, Mona en Pickwick.
Alle genomineerden maken kans om, naast een categorieprijs, de overall titel Merk van het Jaar 2013 in de wacht te slepen. In 2012 won Douwe Egberts de Award.
De Awards worden op 3 oktober aanstaande voor de zevende achtereenvolgende keer uitgereikt tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst bij DeFabrique in Utrecht.