Pascal Duval (VanMoof) wordt creative director HALAL Studios

24-11-2021 (11:41) - Bureaus

Pascal Duval verlaat VanMoof en gaat een nieuwe divisie van productiemaatschappij HALAL leiden: de concept-afdeling HALAL Studios. Dat doet hij samen met Caroline Hagoort, die overkomt van eBay, en Gijs Determeijer en Roel Oude Nijhuis, partners van HALAL. HALAL Studios wil een brug slaan tussen merken, makers en de doelgroepen van nu en morgen.
 
Duval, die eerder Head of Creative bij online retailer ASOS in Londen en Creative Director bij G-Star was, was tot voor kort Chief Creative Officer bij e-bikemerk VanMoof, dat de laatste jaren internationaal furore maakt als één van de snelst groeiende Nederlandse merken. Hagoort werkte voor haar rol als Head of Brand and Content bij eBay (Marktplaats & 2dehands.be) ruim 4 jaar in internationale rollen voor Booking.com. Samen met Gijs Determeijer en Roel Oude Nijhuis, partners van HALAL, zullen zij HALAL Studios gaan leiden.
 
Sinds de oprichting van HALAL in 2005 heeft de productiemaatschappij zich op het gebied van commercials, fotografie, film en documentaires en met vestigingen in Amsterdam en Berlijn ontwikkeld tot Europese speler. HALAL werkt de laatste jaren in toenemende mate direct voor merken als Lynk & Co, Asics, Nike, dating app Bumble, Ace & Tate, VanMoof, Wrangler en Unicef. Daarbij heeft HALAL met onderscheidend, vooruitstrevend werk altijd de gevestigde orde willen uitdagen, willen ‘schuren’.
 
Met de nieuwe divisie wil HALAL craft van strategie en conceptontwikkeling tot (uiteraard) executie een centralere rol geven in campagnes; om zo het gat te dichten met merken, bureaus en andere creatieve spelers, die meer aansluiting zoeken met de huidige tijdgeest.
 

De kracht van creatieve communicatie

Om dat voor elkaar te krijgen heeft de productiemaatschappij het nodige (creatieve) talent aangetrokken. Om te beginnen Pascal Duval, die  van VanMoof komt en in het verleden onder andere voor G-Star met Raw for the Oceans een Grand Prix bij de ADCN en tijdens Cannes Lions won. De afgelopen jaren heeft hij VanMoof internationaal op de kaart gezet als challenger van de auto-industrie, onder meer met de campagne Ride The Future met HALAL. ‘Het is inmiddels het favoriete vervoersmiddel van Frank Ocean. Dat bewijst voor mij de kracht van creatieve communicatie; je kunt de wereld als “goed” merk echt veranderen.’ Bij HALAL Studios kan hij naar eigen zeggen werken voor een breder portfolio aan merken die een verschil willen maken en bereid zijn om daartoe opvallend (lees: creatief) werk te maken.
 
Duval: ‘HALAL is daar de perfecte plek voor. HALAL representeert jong, getalenteerd Amsterdam en er heerst altijd een energieke, diverse en down-to-earth sfeer. Ik heb niet voor niets bij meerdere vorige werkgevers met HALAL gewerkt. Daarnaast ken ik Gijs al heel lang; ik denk dat het een gegeven was dat we ooit direct samen zouden werken.’
 
Naast Duval komt Caroline Hagoort over van eBay als Head of Brand. Caroline: ‘Ik heb altijd een passie gehad voor de creatieve industrie en HALAL als bijzondere speler. Mijn doel is uiteraard om nieuwe klanten binnen te halen, waarmee we kostenefficiënt willen werken. Daarnaast zijn onderwerpen als vrouwelijk leiderschap, gender-diversiteit en talentontwikkeling belangrijke onderwerpen voor mij. Dat kan ik hier ook verder vormgeven; om mijn ervaring aan klantzijde en persoonlijke perspectief toe te kunnen voegen aan HALAL Studios voelt heel positief.’
 

Geen reclamebureau (of toch wel?)

Gijs Determeijer, partner en Executive Producer HALAL, licht toe: ‘De wereld zit niet te wachten op nog een reclamebureau. Maar sommige merken willen rechtstreeks met productiemaatschappijen werken. Dat doen wij al jaren, maar willen we met HALAL Studios een flinke boost geven. Meer specifiek richten we ons op merken die hun campagnes niet onderbrengen bij grote bureaus, maar rechtstreeks met makers aan tafel willen zitten die de doelgroep begrijpen. HALAL heeft zich altijd omringd met talenten op het gebied van mode, muziek en kunst – die connectie met (jongeren)cultuur zit in het DNA van de productiemaatschappij.
Hetzelfde zal gelden voor het nieuwe team van HALAL Studios en hun netwerk, aldus Determeijer. ‘Maar dan strategisch en conceptueel verankerd. We geloven er met onze klanten vooral in dat er geen strikt onderscheid meer hoeft te bestaan tussen creatie en productie; uiteindelijk zijn we allemaal makers.’
 

Media

Marketing

Economisch