Social media staan nummer één in wereldwijde advertentiemarkt
Sociale mediaplatforms zijn wereldwijd het grootste kanaal voor advertentie-uitgaven met een verwachte totale besteding van $246,3 miljard dollar, een stijging van 14,3% ten opzichte van vorig jaar. Ze overtreffen daarmee uitgaven aan betaalde zoekadvertenties. Dit meldt WARC media in hun nieuwste rapport over wereldwijde advertentietrends.
Als Meta dit jaar de verwachte € 144 miljard aan advertentie-inkomsten zal opbrengen, dan zullen zij 63% van alle wereldwijde uitgaven op sociale media verdienen.
De groei wordt grotendeels veroorzaakt door Meta-platforms, zoals Facebook en Instagram. Meta verwacht in 2025 meer te verdienen aan advertentie-inkomsten dan de hele wereldwijde lineaire tv-markt. In het eerste kwartaal van 2024 namen de inkomsten van zowel Instagram en Facebook toe met 20%, in vergelijking met de eerste drie maanden van 2023. Als Meta dit jaar de verwachte € 144 miljard aan advertentie-inkomsten zal opbrengen, dan zullen zij 63% van alle wereldwijde uitgaven op sociale media verdienen.
De toename aan advertenie-uitgaven is ook te danken de groei van TikTok. WARC voorspelt dat het platform dit jaar $23 miljard zal verdienen aan advertenties. Dit is een groei van 18,3% ten opzichte van vorig jaar, maar enigszins tegenvallend vergeleken met de groei van 87,8% die vorig jaar werd gemeld.
De groei van Snapchat en Pinterest keert ook terug naar dubbele cijfers. Snapchat voorspelt een groei van 13,7% aan advertentie-inkomsten, terwijl Pinterest een omzetstijging verwacht van 17,3%. De inkomsten uit advertenties van X blijven dalen, met een verwachte daling van 6,4% in 2024.
Andere oorzaken
De komst van AI-tools zorgt voor een stijging in de uitgaven aan sociale media. Een voorbeeld is Meta's Advantage+, die bepaalde onderdelen in het creatieve proces en mediaplanning automatiseert. Toch ervaren sommige merken dat hun campagnes minder effectief worden.
Ook neemt de 'ad-load' per sociale mediaplatform toe. Meta heeft het percentage advertenties verhoogd tot 19,1% in het laatste kwartaal van 2023. Dit betekent dat in een gemiddelde sessie van Instagram Reels zeven of meer advertenties te zien zijn.
In de VS wordt verwacht dat de uitgaven voor sociale media-advertenties dit jaar $75,6 miljard zullen bereiken. In de VK groeide de uitgaven voor sociale media-advertenties met 15,6% in 2023, en wordt een stijging naar £8,8 miljard verwacht.