Succes Hema zet door: opnieuw stijging omzet en winst
2023 was een succesvol jaar voor Hema, want voor het derde jaar op rij boekte de winkelketen een stijgende omzet en winst. De bruto-omzet steeg in het boekjaar 2023 met 7,4% naar 2.112 miljoen euro en de winst voor belastingen steeg van 31,6 miljoen euro in 2022 naar 61,2 miljoen in 2023.
Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, vertelt: “Klanten herkennen dat HEMA weer echt HEMA is, ook de klanttevredenheidcijfers zijn positief en gestegen. Het behalen van deze resultaten binnen de uitdagende omstandigheden waarin we opereren, zoals lagere consumentenbestedingen en blijvende stijging van de kosten, is ook te danken aan de grote inzet van onze medewerkers en de HEMA-ondernemers.”
Winkels
In de kernlanden van HEMA - Nederland, België en Frankrijk - werden in 2023 negen nieuwe winkels geopend, waaronder de 100e winkel in België. Vorig jaar werden in Nederland bovendien 19 winkels verbouwd naar een nieuw winkelconcept. Daarnaast investeerde HEMA in 2023 in de verbetering van haar onlinekanaal zodat fysiek en online winkelen elkaar naadloos aanvullen en versterken.
HEMA investeert de winst van 2023 weer volledig in de ontwikkeling van producten, winkels (fysiek en online) en medewerkers. In 2024 verbouwt HEMA circa 125 winkels naar het nieuwe winkelconcept en verwacht HEMA circa 15 nieuwe winkels te openen waarvan 10 in België en Frankrijk.
Op weg naar een duurzaam bedrijf
Een belangrijk onderdeel van de koers van HEMA is het ontwikkelen van producten die mooier, praktischer en beter zijn en langer meegaan. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in producten met echt HEMA design en hogere kwaliteit tegen een goede prijs. “We ontwerpen vrijwel al onze producten zelf en laten ze speciaal voor HEMA produceren. We noemen dat ‘duurzaam by design’, want startend vanuit je eigen ontwerp kun je goede ideeën ten aanzien van duurzaamheid in de hele levensloop van ontwikkeling tot en met gebruik door de consument verwerken”, zegt Saskia Egas Reparaz. “En daarmee zorgen we dat producten duurzaam en betaalbaar zijn.”
HEMA blijft investeren in het verder verduurzamen van haar productieketen: “We werken continu aan het verlagen van onze CO2 uitstoot, zorgen voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in de productieketen en we laten meer artikelen dichterbij produceren. We hebben recent een inkoopkantoor in Turkije geopend, naast de inkoopkantoren in Azië. Ons doel is om in de komende jaren HEMA te transformeren van ‘een bedrijf dat duurzame dingen doet’ naar ‘een duurzaam bedrijf’.”
Vooruitblik
“De sinds 2021 ingezette koers werpt haar vruchten af en de resultaten geven ons een sterke basis voor de toekomst. Maar de omstandigheden in de retailsector blijven onverminderd uitdagend, met stijgende kosten van inkoop en arbeid, technologische vernieuwingen en de geopolitieke situatie. We blijven dus scherp op kosten en blijven investeren in onze mensen, producten en winkels en verdere groei en verduurzaming van ons bedrijf. De waardering van onze mensen, partners en klanten geven ons het vertrouwen om onze positie in de markt op weg naar ons 100-jarig bestaan in 2026 verder te verstevigen,” concludeert Saskia Egas Reparaz. “