Ecover en Blyde Benelux schudden België wakker met Statiegeld Store

22-11-2018 (13:10) - Marketing

Ruim 3000 bezoekers en meer dan 7000 ingeleverde PET-flessen in drie dagen tijd, een discussiepunt tijdens een vergadering van het Vlaams Parlement, massale media-aandacht: schoonmaakpionier Ecover heeft haar doel bereikt met de tijdelijke ‘Statiegeld Store’.


Het merk introduceerde als eerste in België een statiegeldsysteem, om het debat rondom de invoering ervan een stevige duw in de rug te geven en de kracht ervan te onderzoeken. Blyde Benelux was verantwoordelijk voor het concept en de executie van deze maatschappelijke campagne. 
 

Hoe het idee tot stand kwam 

‘Wat als we investeren in oplossen van het probleem?’ was de centrale vraag bij de ontwikkeling van deze campagne. De Belgische regering neemt geen besluit om een statiegeldsysteem in te voeren, terwijl de nood aan de man is en de bewijzen dat het werkt in landen waar het al wel is ingevoerd onmiskenbaar zijn. Dit was volgens Blyde Benelux hét thema en het juiste moment om als Ecover zijnde op te staan: vanuit de missie & het DNA van het bedrijf op haar lijf geschreven. De bewustwordingscampagne kwam tot leven in de vorm van de Statiegeld Store die drie dagen haar deuren opende in de Wilde Zee in Antwerpen. Je kon je PET-flessen inleveren in ruil voor € 1 en een fles Ecover afwasmiddel, gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar. De symbolische euro kon je zelf bijhouden of doneren aan de Statiegeldalliantie.

Bureaus

Media

Economisch