Online supermarkt Picnic breidt uit naar Almere

29-06-2016 (09:08) - Marketing

Online supermarkt Picnic gaat na de zomer bezorgen in Almere. Vanaf dan levert de dienst ook in de achtste stad van Nederland de boodschappen gratis aan huis, tegen de laagste prijs. Picnic heeft binnen negen maanden 12.000 klanten aan zich weten te binden en bezorgt sinds kort ook in heel Utrecht en Maarssen.
 

In Utrecht is de uitrol van de onlinebezorgdienst onlangs versneld omdat er positief werd gereageerd door klanten. Inmiddels heeft Picnic in Utrecht bijna 2.000 klanten, en ruim 1.300 op de wachtlijst. Elke week komen er nieuwe elektrische autootjes bij en kunnen meer huishoudens gaan bestellen. 
 
'Almere is de volgende grote stad en we hopen dat het daar net zo goed gaat', aldus mede-oprichter Michiel Muller. Door de snelle uitrol in Utrecht werd daar onlangs een tweede hub geopend, naast de eerste hub in winkelcentrum The Wall. 'Met gratis bezorging en elektrische autootjes zijn wij uniek in Nederland. Het duurzame karakter spreek mensen aan, naast de verse boodschappen uiteraard', aldus Muller. In Almere zal Picnic ook een lokale hub openen. 
 
revolutie
Het model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische busjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.
 
app
Klanten van Picnic kiezen voor een nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht en Maarssen kozen al veel huishoudens de afgelopen maanden voor het nieuwe boodschappen doen. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen. Zo levert Picnic bijvoorbeeld bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. 
 
lage prijzen
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.
 
serie-ondenemer
Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Bureaus

Media

Economisch