Reclame Code Commissie stelt FNLI alsnog in gelijk vanwege Lidl-campagne

15-06-2016 (19:35) - Marketing

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie heeft de FNLI alsnog voor een belangrijk deel in het gelijk gesteld in de klachtprocedure tegen Lidls grootschalige vergelijkende reclamecampagne uit het najaar 2015.

 
In deze campagne had Lidl haar producten op prijs en smaak vergeleken met bekende A-merkproducten. Het College kwam tot het oordeel dat Lidl op grond van een gebrekkig smaakonderzoek de indruk heeft gewekt dat haar producten een gelijkwaardig maar goedkoper alternatief zijn voor de A-merkproducten. Dat is misleidend volgens het College. De FNLI is tevreden dat met deze uitspraak paal en perk wordt gesteld aan campagnes die gebaseerd zijn op marktonderzoek met serieuze tekortkomingen en dus misleidend zijn. Vergelijkende reclame op zich mag, maar deze moet gebaseerd zijn op deugdelijk bewijs.
 
klacht van de FNLI
De kern van de campagne was dat de Lidl-producten “ook lekker” waren, alleen een stuk goedkoper. Volgens de FNLI was deze campagne misleidend, onder meer omdat deze gebaseerd was op ondeugdelijk smaakonderzoek van onderzoeksbureau CSO. Het belangrijkste gebrek in dit onderzoek was dat de proefpersonen gedwongen waren tenminste 80 punten (op een schaal van 0 - 100) toe te kennen aan producten die zij lekker vonden: het '80-punten dranghek'. Het gevolg hiervan was dat de waarderingsverschillen kunstmatig klein werden gehouden, en bijvoorbeeld het verschil tussen een 'beetje lekker' en 'erg lekker' aan het zicht werden onttrokken. Lidl heeft - aldus nog steeds de FNLI - hiervan in haar campagne geprofiteerd door alle producten onder het motto 'ook lekker' over één kam te scheren. De Reclame Code Commissie had de klacht van de FNLI eerder ongegrond verklaard.
 
 

Bureaus

Media

Economisch