Mediahuis neemt pan-Europees EURACTIV Media Network over

11-05-2023 (10:05) - Media

Europese mediagroep Mediahuis heeft EURACTIV overgenomen, het pan-Europese nieuwsmerk dat zich richt op berichtgeving over het beleid van de Europese Unie.

Met de overname van EURACTIV breidt Mediahuis, als uitgever van nieuwsmerken in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland, haar portfolio voor het eerst uit met een pan-Europees nieuwsmerk. EURACTIV zal door de overname gebruik kunnen maken van de schaalgrootte van Mediahuis en kan hierdoor een leidende speler worden inzake berichtgeving over het EU-beleid. De overname bouwt verder op een gedeelde Europese visie en waarden. Mediahuis en EURACTIV zijn complementair waardoor continuïteit gewaarborgd wordt.

EURACTIV bericht binnen acht domeinen over het beleid van de Europese Unie: agrovoeding, economie, energie en milieu, global Europe, gezondheid, politiek, technologie en transport. Journalisten in Brussel, Parijs en Berlijn, aangevuld met medianetwerkpartners in heel Europa, verzorgen de nieuwscontent van EURACTIV in 13 talen.

De concurrentie inzake berichtgeving over het EU-beleid neemt toe, vooral van buiten de EU. Binnen Mediahuis zal EURACTIV maximaal gebruik kunnen maken van de schaal van een internationale groep, zoals kennis en expertise op het gebied van technologie. Dit zal EURACTIV in staat stellen om zijn merk en Europese netwerk te versterken en zijn volle potentieel verder te ontwikkelen.

Mediahuis heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende Europese mediagroep. De overname van EURACTIV vormt een nieuwe stap op het groeipad sinds 2013.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: “EU-politiek en -beleidsvorming zijn van fundamenteel belang in de huidige samenleving en belangen miljoenen Europeanen aan. Vandaar de noodzaak van een sterke, onafhankelijke en pluriforme Europese berichtgeving. EURACTIV is erin geslaagd een veelbelovend nieuwsmerk op te bouwen en is een betrouwbare informatiebron geworden voor EU-beleidsmakers, belangengroepen en andere media. De journalistiek, de journalistieke teams en de waarden van EURACTIV zijn stevig geworteld in de Europese samenleving en vormen een mooie aanvulling op ons portfolio van nieuwsmerken. We delen dezelfde Europese visie en ik ben er trots op EURACTIV als eerste internationale nieuwsmerk in onze Mediahuis-familie te verwelkomen. Ik kijk ernaar uit om EURACTIV verder te laten groeien, samen met David Mekkaoui als CEO en de getalenteerde teams van EURACTIV.”

Christophe Leclercq, oprichter van EURACTIV: “EURACTIV sluit zich aan bij Mediahuis, een groep die op weg is om een van Europa’s leidende mediaspelers te worden. Door heel Europa worden de redacteuren en uitgevers van EURACTIV gedreven door vijf waarden: onafhankelijkheid, transparantie, constructief werken, het belang van talen en een pro-Europese visie. Op een moment dat de EU haar Media Freedom Act en de verkiezingen van 2024 voorbereidt, en het gevaar van desinformatie toeneemt, is consolidatie van de sector nodig: grensoverschrijdende samenwerking houdt immers pluralisme in stand. Ik heb er vertrouwen in dat Mediahuis de waarden van EURACTIV zal respecteren. We zijn heel verschillend gestart – Mediahuis met het uitgeven van nationale en regionale kranten, en EURACTIV als een online platform. De Europese visie brengt ons nu samen." 


Bureaus

Marketing

Economisch