Netflix merkt invloed van HBO Max

19-04-2022 (11:07) - Media

De comfortabele positie van Netflix komt steeds verder onder druk te staan, zo blijkt uit de online cijfers van GfK’s GXL/DAM. Sinds de introductie als nieuwe streamingsdienst in Nederland heeft HBO Max via haar website en app in maart al 3,1 miljoen personen bereikt (3.174.000 personen, 13%, leeftijd 13 jaar en ouder). Dit zegt natuurlijk nog weinig over de conversie.
 
Op maandag 8 maart werd de nieuwe online streamingsdienst HBO Max in Nederland geïntroduceerd. In de eerste weken zijn er meerdere activatiecampagnes gehouden, met een levenslange kortingstarief voor snelle instap abonnees. In vergelijking met de andere betaalde online streamingsdiensten is Netflix in Nederland met zo’n 70 miljoen bezoeken nog steeds de grootste. De twee nieuwe introducees in maart, Viaplay en HBO Max, nemen in maart gezamenlijk zo’n 22 procent van het totaal aantal bezoeken in van de online streamingsdiensten.
 

Marktaandeel

Ten opzichte van januari en februari van dit jaar leveren Amazon Prime Video en Netflix in betreft online bezoeken. Het marktaandeel bezoeken van Netflix daalt van 70 naar 60 procent, Amazon Prime Video van 8 naar 5 procent en Videoland slechts licht van 24 naar 22 procent. Disney+ blijft gelijk in hun aandeel online bezoeken. Voor Netflix blijft het online bereik wel stabiel terwijl er voor Amazon Prime Video wel een lichte afname plaatsvindt van unieke personen in maart. Opvallend hierbij is dat meer dan de helft van de Amazon Prime Video bezoekers óók online in contact kwam met HBO Max in maart. Ditzelfde geldt voor Amazon Prime Video abonnees; zij bezochten van de streamingsdiensten relatief het meest HBO Max.

https://www.emerce.nl/nieuws/netflix-merkt-nu-al-invloed-hbo-max

Bureaus

Marketing

Economisch