Het belang van offline marketing in een online wereld
12-11-2015 (11:51) - Toeleveranciers
Het internet heeft grote veranderingen met zich meegebracht op het gebied van marketing. Dankzij Google en andere online zoekmachines richten bedrijven, organisaties en zelfstandige ondernemers zich tegenwoordig vooral op online marketing in plaats van traditionele promotievormen. Om je producten of diensten online onder de aandacht te brengen mogen offline middelen echter niet worden vergeten.
De kracht van online marketing
Facebook, Twitter, Instagram en andere social-mediasites bieden het bedrijfsleven tal van mogelijkheden om eenvoudig en goedkoop te adverteren. En dit soort websites spelen tevens een rol bij het opbouwen van en communiceren met je klantenkring. Daarnaast kan je als serieuze ondernemer van deze tijd natuurlijk ook niet meer zonder goede website en, afhankelijk van wat je te bieden hebt, mag een webshop evenmin ontbreken. Steeds meer producten worden immers online gekocht, en marketing en promotie via social media zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Maar de Facebookpagina of website van je bedrijf wordt over het algemeen niet vanzelf gevonden. Een combinatie van offline- en online promotie is daarom vaak de beste marketingstrategie.
Verder kijken dan internet
Op internet zijn talloze bedrijven actief, en zijn er duizenden webshops die klanten voor je neus kunnen wegkapen. Om ervoor te zorgen dat mensen de weg op het web niet kwijtraken en juist bij jouw site of online winkel terechtkomen is het verstandig om verder te kijken dan internet. Een groot deel van de internetgebruikers en dus van je potentiële klantenkring laat zich bij het intypen van een zoekopdracht in Google namelijk leiden door offline marketing. Dit betekent dat ze via een traditioneel mediakanaal een reclame of advertentie hebben gezien of jouw naam op een andere offline manier hebben leren kennen zoalsdoormiddel van mond tot mond reclame. Er zijn talloze mogelijkheden om je bedrijf te promoten.
Offline promotie versterkt je online positie
Offline marketing kent een groot aantal verschijningsvormen. Vanzelfsprekend hoeven daarvoor niet altijd kostbare kanalen als kranten, tijdschriften, radiospotjes of televisiecommercials te worden aangesproken. Gevelreclame met banners en reclameborden zijn bijvoorbeeld minstens zo opvallend. Ook bedrijfsexpo’s en evenementen lenen zich uitstekend om je bedrijf te presenteren. Omdat je dan rechtstreeks in contact komt met mogelijke klanten zijn dit dé gelegenheden om je naamsbekendheid te vergroten. Dit kan door middel vanstandaard visitekaartjes, flyers, brochures, posters, stickers, draagtassen of toepasselijke promotieartikelen. Om offline- en online marketing optimaal met elkaar te combineren is het van belang dat je website, Twitteraccount of Facebookpagina duidelijk wordt vermeld. Zo ben je online altijd te vinden voor offline geprikkelde klanten.