Bij een misdrijf groot of klein, bel dan de Slachtofferhulp-lijn

Bij een misdrijf groot of klein, bel dan de Slachtofferhulp-lijn

13-11-2025 (11:35) - Campagnes

Na de gewonnen lanceert Natwerk samen met Slachtofferhulp Nederland de nieuwe merkcampagne 101 redenen om te bellen. De titel refereert hierbij direct naar het telefoonnummer 0900-0101. De campagne laat zien dat Slachtofferhulp er is voor veel meer mensen dan we denken: niet alleen bij grote misdrijven, maar juist ook bij kleinere situaties waarin sprake is van een strafbaar feit.

Jaarlijks krijgen miljoenen Nederlanders te maken met een misdrijf, ongeval of andere nare ervaring. Toch vraagt slechts een klein deel van hen hulp. Veel mensen herkennen zichzelf niet als slachtoffer, schamen zich of vinden wat hen is overkomen niet ernstig genoeg of weten niet dat Slachtofferhulp er, naast emotionele steun, ook is voor praktisch en juridisch advies.

Daardoor blijven jaarlijks miljoenen mensen onnodig lang rondlopen met gevoelens van stress of krijgen zij niet de kosteloze juridische en praktische ondersteuning die ze kan helpen bij het vinden van recht en herstel.

Nina van Ee, strateeg Natwerk: "Met deze merkcampagne willen we Nederland opnieuw bewust maken van de momenten waarop je Slachtofferhulp kunt inschakelen. Van grote tot kleine incidenten, voor niet één maar wel honderd-en-één verschillende redenen dus."

Herkenbare situaties

In de merkfilm zien we drie herkenbare situaties waarin mensen Slachtofferhulp Nederland hebben ingeschakeld: rijangst na een verkeersongeval, iemand die juridisch advies nodig heeft na een brief van het Openbaar Ministerie, en iemand die te maken heeft met online bedreiging. Terwijl we hun gesprekken met Slachtofferhulp horen, zien we de opluchting die volgt: het moment waarop mensen weer ademhalen en door kunnen.

De campagne bestaat uit een merkfilm, online video’s, radiocommercials en digitale buitenreclame. De productie is verzorgd door 10/10, media is ingekocht via Match My Brand en de campagne wordt de komende weken landelijk uitgerold.

Meerjarenplan

Met het campagneconcept 101 redenen om te bellen bouwt Slachtofferhulp Nederland de komende jaren aan een bredere merkperceptie: van organisatie voor slachtoffers van grote misdrijven, naar een herkenbare dienstverlener voor iedereen die slachtoffer is van een strafbaar feit, verkeersongeval of ramp, groot en klein.

Nadja van Winden, senior communicatieadviseur Slachtofferhulp Nederland: "Door deze boodschap te blijven herhalen in onze campagnes, zorgen we ervoor dat iedereen weet waarvoor je ons kunt inschakelen én hoe je ons bereikt. Eén telefoontje kan het begin zijn om weer grip op je leven te krijgen - dat is de kern van deze campagne."