Blijdorp en Rotterdamse iconen maken impact

Blijdorp en Rotterdamse iconen maken impact

20-09-2024 (14:59) - Campagnes

De natuur staat onder druk. Dat zien we dagelijks in het nieuws. Toch voelt dat voor veel mensen als een ver van hun bed show. Diergaarde Blijdorp wil de biodiversiteitscrisis zichtbaarder én tastbaarder maken voor de gemiddelde Nederlandse burger. Daarom bedachten ze de campagne: Dichterbij dan ooit. Samen met bekende Rotterdamse iconen brengt de dierentuin de stand van de natuur opvallend confronterend in beeld.

In nieuwberichten en in de media hoor je vaak aantallen: “Er leven nog maar 650 Aziatische leeuwen in het wild”. Voor veel mensen is dit een abstract getal. Maak je het echter tastbaar in een bekende omgeving, dan ervaar je pas hoe slecht het er daadwerkelijk voor staat met de natuur. Met dit in het achterhoofd heeft de dierentuin acht Rotterdamse (uitgaans)gelegenheden benaderd. Het resultaat: Sparta Rotterdam, Rotterdam Ahoy, RiF010, Euromast, Luxor Theater, Melief Bender, De Doelen en Rotterdam Centraal vormen binnenkort een bekend decor voor ernstig bedreigde diersoorten.

Je gelooft je ogen niet

Ongelooflijk maar waar: de hele wereldwijde wilde populatie Aziatische leeuwen (650) past in slechts twee vakken van het Sparta stadion. Tel de wildpopulatie van baardapen bij elkaar op (2.500) en je kunt slechts twintig procent van de Ahoy Arena vullen. En de Amoerpanters (100) zijn nauwelijks voldoende om het in Melief Bender gezellig te krijgen. Door wereldpopulaties te koppelen aan bekende locaties willen de dierentuin en de deelnemende partners laten zien dat voor veel diersoorten uitsterving dichterbij dan ooit is.

Wekelijkse confrontatie

Op het moment dat Blijdorp het idee bij de beoogde partners neerlegde, waren de reacties onverdeeld positief. Al snel waren er acht iconen gevonden die hun locatie ter beschikking stelden om het verhaal te kunnen vertellen. Het resultaat: een achttal even mooie als confronterende uitingen. Samen hopen de Rotterdamse publiekstrekkers het grote publiek te raken en aan te zetten tot actie.

De initiatiefnemers hopen dat andere iconen volgen. Want als iedereen zijn steentje bijdraagt, is de oplossing misschien ook wel dichterbij dan ooit.