Campagne voor zwangere vrouwen in nood van start: 'Anoniem, niet alleen'

Campagne voor zwangere vrouwen in nood van start: 'Anoniem, niet alleen'

04-10-2024 (09:00) - Campagnes

Stichting Beschermde Wieg bestaat 10 jaar en lanceert haar nieuwe online campagne 'Anoniem, niet alleen'. De campagne is gebaseerd op waargebeurde verhalen van vrouwen die hulp hebben gekregen van Stichting Beschermde Wieg. Hiermee vraagt de stichting meer aandacht voor de laagdrempelige en anonieme hulp die zij bieden aan onbedoeld zwangere vrouwen, die door onveilige factoren in hun omgeving reguliere zorg mijden.

Stichting Beschermde Wieg is al tien jaar een veilige haven voor vrouwen die zich in een kwetsbare situatie bevinden door een onbedoelde zwangerschap. Deze hulp was met het ontstaan van de stichting nodig omdat er nog te vaak vondelingen werden gevonden in Nederland, soms levend, maar vaker waren de pasgeborenen al overleden.

Om dit tegen te gaan, biedt de stichting anonieme hulp en begeleiding aan vrouwen die vaak geen kant op kunnen. Denk aan vrouwen die zwanger zijn geraakt door incest of verkrachting of vanuit eerwraak niet veilig zijn. Het zijn ook vrouwen met vragen over hun zwangerschap die in een vijandige relatie zitten, dakloos zijn, geen verblijfsvergunning hebben, financiële problemen hebben of verslaafd zijn.

Jaarlijks helpt de stichting meer dan 1.750 vrouwen in Nederland door hen de nodige (preventieve) zorg, bescherming en een luisterend oor te bieden. Het team van Beschermde Wieg biedt de vrouwen hulp gebaseerd op hun persoonlijke situatie, waarbij veiligheid en vertrouwen centraal staan.

De campagne ‘Anoniem, niet alleen’

De campagne 'Anoniem, niet alleen', ontwikkeld in co-creatie met branded video agency Bruut en geregisseerd door Casimir Mulder, is gebaseerd op twee waargebeurde situaties van vrouwen die zijn geholpen door Stichting Beschermde Wieg.

In één van de campagnevideo’s staat de hoogzwangere Wendy op het punt te bevallen in een auto. Ze is alleen op een afgelegen parkeerplaats met niemand in de buurt om haar te helpen. Het verhaal van de jonge Amira representeert gevoelens van schaamte en angst en toont hoe zij haar beginnende buik voor haar omgeving probeert te verbergen. De kernboodschap van de aangrijpende campagne is helder: ook al blijven vrouwen die hulp zoeken bij Stichting Beschermde Wieg anoniem, ze staan er niet alleen voor.

De namen van de vrouwen zijn gefingeerd om hun anonimiteit te waarborgen en worden vertolkt door actrices Camilla Meurer (Wendy) en Sonia Eijken (Amira), die de verhalen met zoveel mogelijk authenticiteit tot leven hebben gebracht.

De campagne is op de social kanalen van Stichting Beschermde Wieg. Bekijk de campagnevideo's hier.