Cannes: meer dan alleen Rembrandt
28-06-2016 (09:56) - Campagnes
The Next Rembrandt was de grote blikvanger op het Lions Festival in Cannes. Het werk won zestien van de twintig Nederlandse prijzen. Er is echter nog meer Nederlands werk dat het vermelden waard is. We maakten in Cannes een rondje langs de velden om te vragen welk Nederlands werk onderbelicht is volgens Nederlandse creatieven.
VR 360 Silent Disco
De Embassy of Dutch Creativity haalde dit jaar alles uit de kast om Nederland op de kaart te zetten. Dit deden ze onder andere door de VR 360 Silent Disco te promoten in Cannes. In al het VR-geweld was dit een leuke vondst die werd gedaan door enkele Nederlandse bureaus. Bert Hagendoorn en Michael Vromans vertelden enthousiast dat het digitale hoogstandje veel bekijks kreeg op het Festival. In onderstaand filmpje is te zien hoe festivalgangers zich laten meenemen naar een concert. Door de 360 experience te koppelen aan geluid, lijkt het als gebruiker net alsof je bij het concert aanwezig bent.
Booking.com
Rob van der Linden en Koen van Ovoorde van Addikt en Pol van Haren van Dog and Pony vertelden in Cannes trots over hun nieuwe campagne voor Booking.com. De campagne ging live tijdens het festival. ‘Het mooie aan deze opdracht is dat het gemaakt is door drie kleine bureaus, maar wel voor een grote partner’, aldus Van der Linden. Het is volgens hem een goed teken dat een groot bedrijf als Booking.com het aandurft om rechtstreeks met gespecialiseerde studio’s rond de tafel te gaan. In deze campagne ziet hij een bewijs dat werken zonder tussenpartijen tot een mooi resultaat kan leiden door een goede en open samenwerking. De campagne is gemaakt in samenwerking met Dog and Pony en Some Early Birds.
Powerful Connections
Bas Welling is executive producer bij WeFilm en is tevens in Cannes voor zijn tweewekelijkse column voor BNR. In gesprek met Fonk geeft hij aan dat ze bij WeFilm meer hadden verwacht van deze Vodafone-campagne. In Nederland won het diverse prijzen, maar in Cannes bleven nominaties uit. Wellicht dat het een ‘te Nederlandse’ campagne is. In de campagnefilm is te zien hoe een live-verbinding tot stand wordt gebracht tussen twee 80-jarige tweelingzussen die elkaar 26 jaar niet hebben gezien, omdat de één zich in Australië bevindt en de ander nog in Nederland is. De campagne laat volgens Welling op een mooie manier zien wat techniek en digitaal werk ook voor ouderen kunnen betekenen. Overigens vindt hij het ook vreemd dat de Pridestream-campagne van N=5 zo weinig waardering krijgt van de juryleden in Cannes. Wellicht is dit ook te wijten aan het Nederlandse karakter van het werk.
McTrax
Tot slot een pareltje van TBWA/NEBOKO: de McTrax placemat voor McDonalds. De placemat was weliswaar goed voor een bronzen leeuw, maar viel qua aandacht toch in het niet bij het JWT-geweld. Gelukkig kregen de heren van TBWA/NEBOKO de kans om de placemat te demonstreren bij de Embassy of Dutch Creativity. Bert Hagendoorn testte het digitale hoogstandje onlangs en is fan van het werk. In onderstaande filmpjes zie je zowel deze testsessie als de presentatie van de placemat, die tevens als soundboard te gebruiken is.