Food Cabinet's campagne wil meer aubergine op de Nederlandse borden

Food Cabinet's campagne wil meer aubergine op de Nederlandse borden

21-05-2024 (13:56) - Campagnes

Slechts 28% van de Nederlanders eet minimaal één keer per jaar aubergine. Hier wil A8, een een samenwerkingsverband van Nederlandse auberginetelers, verandering in brengen. Deze week lanceren zij landelijk de multimediale 'Lekker Eigenwijs' campagne om de aubergine meer op de Nederlandse borden te krijgen, ontwikkeld door creative agency Food Cabinet.

De belangrijkste reden om geen aubergine te eten, is het gebrek aan kennis over hoe het bereid moet worden. Deze campagne brengt daar verandering in, door tips te geven over het koken met de paarse groente.

Voordat de campagne live ging is er onderzoek gedaan naar de concept campagne uitingen. Dit onderzoek wees uit dat driekwart van de mensen die normaliter geen aubergine eten na het zien van ‘Lekker eigenwijs’ campagne-uiting wel geïnteresseerd is om met aubergine te koken.

Eigenwijze campagne

De ‘Lekker Eigenwijs’ campagne trapt deze week af met een out-of-home campagne in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Daarnaast op 200 instore schermen bij supermarkten. Online is de campagne gefocust op het handelingsperspectief, door middel van bereidingsvideo's en drie hero recepten: Pasta alla Norma, Ratatouille Traybake en Lasagne Melanzane.

Ook zijn diverse samenwerkingen met influencers onderdeel van het mediaplan waarbij zij tijdens de campagneperiode een reel posten waarin ze op een “lekker eigenwijze” en makkelijke manier met de aubergine koken. Daarnaast ontvangen journalisten en influencers een eigenwijze seeding box vol aubergine inspiratie. In al deze middelen is te zien dat het super makkelijk is om met de aubergine aan de slag te gaan.

Groente met potentie

Angelique Martens, marketing en communicatie Growers United, vertelt dat de groeipotentie van de aubergine enorm is: “Ook past de groente perfect in de trends van minder vlees, gezondheid en duurzaamheid, die bij de shopper steeds meer centraal staan. Beetje makkelijk natuurlijk om de aubergine te framen als een ingewikkelde groente."

"Er zit natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. Als je weet hoe je met de aubergine kan omgaan is het een heerlijke veelzijdige groente waar je alle kanten mee op kan. Aan Food Cabinet stelden we de vraag: hoe kunnen we de aubergine een positief imago geven en top of mind maken? Met de campagne ‘Aubergine lekker eigenwijs’ verleiden we de doelgroep om op een makkelijke manier aan de slag te gaan met aubergine", aldus Martens.