Henry Handsome zet samen met Wilde Ganzen in op activatie van jongere donateurs

Henry Handsome zet samen met Wilde Ganzen in op activatie van jongere donateurs

25-08-2025 (10:42) - Campagnes

Creatief bureau Henry Handsome en goededoelenorganisatie Wilde Ganzen hebben samen een succesvolle landelijke actieweek gelanceerd: de Wilde Week. Tijdens deze campagne werden donaties aan 51 kleinschalige projecten wereldwijd verdubbeld. Het resultaat: een opbrengst van €813.376 in één week én een belangrijke stap in de herpositionering van Wilde Ganzen richting een jongere doelgroep. 

Wilde Ganzen bestaat sinds 1957 en wordt vooral gesteund door oudere generaties. Met een nieuwe campagne richt de organisatie zich nu nadrukkelijk op jongere donateurs. "We ontdekten dat de bestaande huisstijl te weinig emotionele verbinding maakte", zegt Fanny Morriën, co-founder van Henry Handsome. "De uitstraling was generiek, terwijl Wilde Ganzen juist persoonlijk, betrokken en transparant werkt. Wat ontbrak, was een visuele én inhoudelijke vertaling van hun unieke aanpak: de samenwerking tussen donateurs hier en initiatiefnemers daar."

Uit onderzoek van bureau IVOX blijkt dat 60% van de Nederlanders inzicht wil in de impact van hun donatie. Jongeren zijn bovendien extra kritisch: zij vertrouwen grote goede doelen minder snel. "De campagne De Wilde Week speelt hierop in met een frisse, toegankelijke vormgeving en persoonlijke verhalen die laten zien wat donaties echt teweegbrengen", aldus Morriën.

Strategisch en creatief concept

Henry Handsome ontwikkelde het strategisch en creatief concept, met als centrale slogan: 'Echte impact is dichterbij dan je denkt'. De campagne liet zien hoe Nederlandse donateurs rechtstreeks bijdragen aan het werk van lokale initiatiefnemers. De directe lijn stond centraal: 1. Aanjager → 2. Aanpakker = Impact. "Bij Henry Handsome geloven we dat sterke branding vertrouwen wekt én activeert", zegt Morriën. "Wilde Ganzen heeft een aanpak die raakt. Door die helder te verbeelden, konden we een boodschap brengen die aansluit bij een nieuwe generatie."

Het doel van de samenwerking is om het vertrouwen in ontwikkelingssamenwerking te versterken door de unieke werkwijze van Wilde Ganzen zichtbaar te maken: directe steun aan lokale initiatiefnemers, met ondersteuning van betrokken donateurs in Nederland. "We zochten een partner die onze missie écht begreep en dit wist te vertalen naar een activerende campagne", zegt Chantal Heijmeskamp, communicatieadviseur bij Wilde Ganzen. "Henry Handsome bracht niet alleen creativiteit, maar ook strategisch inzicht en betrokkenheid."

Meer dan alleen opbrengst

De Wilde Week bracht €457.139 op, een bedrag dat door Wilde Ganzen werd verdubbeld tot ruim €813.000.Tijdens deze editie stonden 51 projecten centraal, in 25 landen wereldwijd. De campagne markeerde ook het begin van een bredere herpositionering van Wilde Ganzen.

"De nieuwe visuele stijl en toon van communicatie sluiten beter aan bij jongere doelgroepen en maken duidelijk waar Wilde Ganzen voor staat: directe impact via lokale initiatiefnemers", zegt Morriën. Die stijl wordt verder doorgevoerd, in alle uitingen van de organisatie. Het moet zorgen voor meer samenhang, herkenbaarheid én nieuwe energie.