Nieuwe campagne ‘Een handje zomer’ maakt gezond snacken onweerstaanbaar

Nieuwe campagne ‘Een handje zomer’ maakt gezond snacken onweerstaanbaar

04-06-2025 (13:50) - Campagnes

Juist nu aardbeien, rode en blauwe bessen, bramen en frambozen op hun zoetst zijn, start de Europese campagne ‘Een handje zomer’ om jongvolwassenen (18-35 jaar) te verleiden tot het vaker kiezen van zachtfruit. De driejarige campagne zet in op het creëren van herkenbare geluksmomenten met zachtfruit: gezond, makkelijk en lekker.

Met een combinatie van socials, influencers en zichtbaarheid op de winkelvloer moet het zomerse gevoel niet te missen zijn in Nederland, België en delen van Duitsland. Op basis van de nulmeting van Markteffect is de ambitie bovendien om dit gevoel te verlengen: van het vroege voorjaar tot diep in de herfst, en zelfs in de winter kunnen consumenten het zomerse gevoel kopen. ‘Een handje zomer’ laat zien hoe makkelijk je gezond kunt genieten.

Op TikTok en META worden paid ads en content getarget op jongvolwassenen. Daarnaast delen content creators hun eigen ‘handje zomer’-moment. Buiten de online wereld is de campagne ook zichtbaar op de winkelvloer en via promotiemateriaal zoals posters en vlaggen. Zelfs op de online winkelvloer is de campagne aanwezig, zodat het handje zachtfruit direct in het digitale winkelmandje belandt.

Samenwerking in de sector voor duurzame groei

‘Een handje zomer’ is een initiatief van zes toonaangevende Nederlandse organisaties: GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie.

Met steun van de EU promoten zij duurzaam geteeld Europees fruit en willen ze de afhankelijkheid van import van buiten de EU verkleinen, met oog voor groene teelt, korte ketens en eerlijke arbeidsomstandigheden. "We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn," zegt Wilco van den Berg, manager Data & Digitalisering bij GroentenFruit Huis. "Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen."

De campagne is ontwikkeld door Food Cabinet, een creative agency for good food. Het bureau is specialist in food marketing en helpt (food)merken en organisaties impact te maken met campagnes en strategieën die aanzetten tot bewustwording en gedragsverandering.