Nieuwe campagne Specsavers draait om scherp zicht voor een scherpe prijs

Nieuwe campagne Specsavers draait om scherp zicht voor een scherpe prijs

23-06-2025 (11:10) - Campagnes

Goede oog- en hoorzorg voor iedereen bereikbaar maken. Dat is al ruim veertig jaar de kern van het familiebedrijf Specsavers en nu ook van de nieuwe campagne. Deze campagne is de eerste uiting van de samenwerking met Alfred, het nieuwe reclamebureau van Specsavers.

Veel mensen kennen Specsavers als een partij met scherp geprijsde brillen en hoortoestellen. Maar wat mensen niet weten, is waar die scherpe prijs vandaan komt. Oprichters Mary en Doug Perkins startten het bedrijf in 1984, vanuit de overtuiging dat iedereen recht heeft op goed kunnen horen en zien, ongeacht de dikte van hun portemonnee. Een mooie missie, waarbij betaalbaarheid een sleutelrol speelt.

"In Engeland kent iedereen het verhaal van Specsavers. Mary en Doug zijn daar alom geliefde publieke figuren die overigens nog steeds actief zijn in het bedrijf. Maar in Nederland heeft men geen idee." Licht Stephan van Ee, marketing director Specsavers, toe. "We nemen mensen mee in het verhaal achter onze scherpe prijs. Want goed kunnen zien en horen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dat was het in 1984 niet en nu nog steeds niet. Doug en Mary waren hun tijd ver vooruit in het nemen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en dat doen we nog steeds."

Iedereen goed horen en zien

Het resultaat is een campagne waarin Specsavers zich opnieuw aan Nederland voorstelt. We zien een bevlogen spokesperson van Specsavers, die uitlegt dat de missie van de oprichters tot op de dag van vandaag relevant is. Een oogmeting alleen gratis als je ook een bril koopt? Iedereen mag zich in Nederland opticien noemen, ook zonder diploma? Torenhoge prijzen vragen? Dat past niet bij Specsavers. Het motto: iedereen goed horen, iedereen goed zien. Daar zorgen we voor.

Het merk kiest voor een lichtvoetige aanpak. "Specsavers staat al jaren bekend om de humor in haar langlopende awarenesscampagne ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’. Wanneer je als merk plotseling van toon verandert en bloedserieus wordt, zou die stijlbreuk onbedoeld kunnen worden geïnterpreteerd als onoprecht", zegt Paul van Kuilenburg, strategy director bij Alfred. "Daarbij raken problemen met horen en zien aan een ongemakkelijke realiteit: we gaan achteruit. Humor helpt ook om die kou uit de lucht te halen. En ook niet onbelangrijk: humor zorgt dat we opvallen en bijblijven."

De campagne verschijnt op radio, tv, TikTok, Meta, YouTube/YouTube Shorts, bioscoop, POS en OOH.

Credits

Specsavers: Stephan van Ee, Truusje Wijsman, Leonie Hoogendoorn, Marko van Dijk, Peter Bakker, Maik Koster
Bureau: Alfred, OnSocial
Productiebegeleiding: Freddy
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Director: Teddy Cherim
DOP: Daan Bukman
Steaycam: Kevin Vidal
Executive Producer: Niels Visser
Producer: Minou Hiemstra
Production Manager: Erik Mertens
1st AD: Fabian van der Hulst
Focus Puller: Luuk Schmitz
Gaffer: David Bels
Grip: Mike Laureys
Production Design: Jeroen Echter
Set Dresser: Marten Hoekstra
Styling: Claudia Damman
HMU: Annemiek Bohnnen
Location Manager: Floris van der Wal
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Media: EssenceMediacom