Op de beursvloer verslaan modemerken in het middensegment de high end luxemerken

13-09-2024 (09:00) - Economisch

Nu we alweer midden in het Fashion Week-seizoen zitten, analyseerde eToro de beursprestaties van luxemerken, zoals Louis Vuitton en Hermès, en vergeleek deze met de prestaties van moderetailers in het middensegment, zoals H&M, Zara en Zalando. Hoewel luxemerken de voorgaande jaren een goede belegging waren, blijkt dat het middensegment het afgelopen jaar het ook goed deed.

Uit de analyse blijkt dat een aandeel in het luxesegment de afgelopen vijf jaar meer dan vier keer zoveel rendement opleverde dan hun betaalbaardere tegenhangers. eToro creëerde twee mandjes: Luxury en High Street. De top 10 luxemerken laat een groei van 76% zien over de afgelopen vijf jaar, ten opzichte van een bescheiden groei van 16% voor het middensegment 

Het afgelopen jaar lier een verandering zien. Het middensegment steeg met 11% in de afgelopen maanden, terwijl het luxesegment een daling van -8% liet zien. Deze comeback van het middensegment wordt getrokken door het Engelse Next dat een groei liet zien van 44% dankzij stabiele winstgroei en slimme overnames. Inditex, de grootste moderetailer ter wereld en moederbedrijf van onder meer Zara en Bershka, heeft ook winst opgeleverd voor beleggers (+36% in het afgelopen jaar) nadat het bedrijf onlangs recordwinsten boekte. Andere sterk presterende bedrijven zijn Primark-eigenaar ABF (+27%) en de Italiaanse retailer OVS (+17%).


Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: “In de afgelopen vijf jaar zullen beleggers in luxemerken veel meer tevreden zijn geweest dan degenen die aandelen bezitten in winkelketens in het middensegment. De luxemerken konden de stijgende kosten beter opvangen, omdat hun klanten minder gevoelig zijn voor economische onzekerheid dan prijsbewuste consumenten in winkelstraten. Luxemerken als LVMH en Hermès hebben hiervan geprofiteerd. 


Bureaus

Media

Marketing