Accenture investeert in AI-platform Alembic

Accenture investeert in AI-platform Alembic

27-11-2025 (12:16) - Marketing

Accenture heeft via Accenture Ventures geïnvesteerd in Alembic, een AI-platform dat laat zien welke marketingcampagnes het grootste rendement opleveren door middel van causale analyses. Samen gaan Accenture en Alembic de strategische samenwerking aan om klanten te helpen de effectiviteit van hun marketing dynamisch te meten en met AI-inzichten hun omzet te laten groeien. 

Volgens recent onderzoek van Gartner1 heeft twee derde van de marketingleiders moeite om tegenover stakeholders duidelijk te maken wat het effect is van de marketingcampagnes op bedrijfsresultaten. Het AI-platform van Alembic bundelt data uit alle marketingkanalen en koppelt deze aan de verkoopcijfers. De causale AI-technologie laat zien welke acties effect hebben en geeft elk kanaal een duidelijke impactscore. 

Complexe data analyse

Het platform kan grote en complexe databronnen analyseren. Dit maakt het eenvoudiger om de impact van lastig meetbare activiteiten te meten. Daarnaast verwerkt het platform marktveranderingen, zoals nieuw beleid, zodat bedrijven sneller kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en hun budget direct kunnen bijsturen.

Samenwerking

"Deze investering en samenwerking met Accenture zal ons helpen meer bedrijven te bereiken die willen begrijpen wat hun resultaten echt drijft. De meeste bedrijven hebben geen gebrek aan data. Ze hebben weinig antwoorden, en daar maakt ons platform het verschil. "Het geeft ons de rekenkracht om in realtime te zien wat er echt werkt en welke acties groei veroorzaken". vertelt Tomás Puig, oprichter en CEO van Alembic.

Accenture Song helpt organisaties onder andere om hun rendement beter te maken. Dit gebeurt mede door het opbouwen van sterke en strategische samenwerkingen met innovatieve AI-bedrijven zoals Aaru, Writer en AI Refinery. 


Bureaus

Media

Economisch