AI-billboards doen niet onder voor traditionele reclame

AI-billboards doen niet onder voor traditionele reclame

24-06-2025 (11:14) - Marketing

AI-geprodcueerde TV-billboards worden even positief gewaardeerd als reguliere creaties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights. De studie vond geen significante verschillen in merkherkenning, waardering, imago of activatie. Voor de effectiviteit van de boodschap maakt het dus niet uit of een uiting met of zonder AI is gemaakt.

Met de juiste kwaliteit doet een AI-creatie precies wat een reguliere productie ook doet. Opvallend is dat kijkers vaak niet eens doorhebben dat een billboard met AI is gemaakt. Slechts een derde van de kijkers herkende dit correct. Pas wanneer men wéét dat het om een AI-creatie gaat, ontstaat er bij sommige groepen terughoudendheid. Toch staat een meerderheid neutraal tot positief tegenover het gebruik van AI in reclame, vooral onder jonge, hoogopgeleide doelgroepen.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.038 respondenten (25-54 jaar), representatief voor de Nederlandse bevolking. In een experimentele setting zijn tien AI-billboards en tien traditioneel geproduceerde creaties getest, afkomstig van zowel kleinere als grotere adverteerders. Elke deelnemer beoordeelde vier unieke billboard-uitingen op merkherkenning, imago, waardering en activatie. De resultaten zijn geanalyseerd op geaggregeerd niveau om een representatief totaalbeeld te bieden.

Velen accepteren AI

"Naast het feit dat er geen verschillen in effectiviteit gemeten zijn, waren we ook aangenaam verrast door de acceptatie en de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van AI in creatieve uitingen: ruim 50% van de Nederlanders accepteert het feit dat AI gebruikt wordt en verwacht dat dit net zo effectief is. Bij de Nederlanders die een bepaalde interesse hebben in AI stijgt dit percentage zelfs naar bijna 80%", aldus Ralph Sluis, Senior Client Consultant bij DVJ Insights.

"Dankzij AI kunnen we meer merken de kans geven om zichtbaar te zijn op het grote scherm"

De inzichten maken deel uit van Talpa Media’s bredere innovatie-agenda binnen ConnectLab, waarbinnen nieuwe technologieën getoetst worden op effect en toepasbaarheid in de praktijk.

Meer kansen voor meer merken

AI maakt het mogelijk om sneller en efficiënter in te spelen op het moment. Van gepersonaliseerde EK-boodschappen tot lokale hittegolven: met AI zijn actuele videocreaties eenvoudiger te realiseren. Juist voor korte uitingen zoals TV-billboards, biedt dit creatieve en kostenefficiënte kansen. "Dankzij AI kunnen we meer merken de kans geven om zichtbaar te zijn op het grote scherm. Niet als vervanging van creativiteit, maar als versneller van bereik en relevantie," zegt Aniek Verhaar, Lead Marketing Intelligence bij Talpa Media.

Het onderzoek naar AI is de eerste stap binnen een bredere verkenning van korte videocontent. Na de zomer start Het Grote Billboard Experiment, waarin Talpa Media kijkt naar de effectiviteit van korte merkuitingen via TV, VOD en radio. Bekijk alle onderzoeksresultaten en het volledige rapport hier.


Bureaus

Media

Economisch