
NMO: kinderen anno 2025 gek op digitale én papieren media
Kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn anno 2025 echte online én offline mediafans. Dat blijkt uit de NMO Kids Monitor 2025 onder deze leeftijdsgroep. Uit het onderzoek blijkt televisie en smartphones favoriet zijn, maar ook papieren media onverminderd populair blijven.
De NMO Kids Monitor laat zien dat het mediagedrag van kinderen steeds veelzijdiger wordt, waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan. Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen.
Ook papieren media zijn in trek bij de jeugd. Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door tal van andere titels. Boeken blijven eveneens geliefd: 83% leest op papier en een derde van de kinderen las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder. Kinderen hechten dus ook in het digitale tijdperk nog veel waarde aan tastbare media.
Kinderen gebruiken ChatGPT
Het internetgebruik van kinderen is net zo divers. Zij bezoeken vooral YouTube en zelfs ChatGPT wordt door 23% gebruikt. WhatsApp is de meest gebruikte sociale media app, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen (10-12 jaar) zijn actiever op sociale media dan jongere kinderen.
Kinderen maken gebruik van diverse devices: televisie, smartphone en tablet worden het meest gebruikt. Activiteiten variëren van filmpjes kijken en gamen tot huiswerk maken en muziek luisteren. Bijna 30% gebruikt een spraak-gestuurde assistent zoals Alexa of Google Assistant.
Over het onderzoek
De NMO Kids Monitor 2025 bestaat uit een grootschalig onderzoek onder 1.025 kinderen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Het onderzoek bevat tal van onderwerpen die betrekking op het mediagedrag van kinderen. De inzichten uit de NMO Kids Monitor zijn waardevol voor uitgevers, mediabedrijven, adverteerders en opvoeders. Ze helpen om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en om hun media-aanbod en communicatie effectiever vorm te geven.
De resultaten van de NMO Kids Monitor 2025 zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek. Het is mogelijk een rapportage (pdf-vorm) af te nemen bij NMO.