
Albert Heijn lanceert 15 producten met zowel dierlijke als plantaardige ingrediënten
Albert Heijn zet opnieuw een stap om plantaardiger eten makkelijker én lekkerder te maken. Vanaf vandaag liggen er 15 nieuwe producten in de winkels met een combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten. Van halfvolle zuiveldrink tot grillworst.
De nieuwe producten smaken lekker, bevatten minder (verzadigd) vet, hebben een lagere CO2e-uitstoot dan de reguliere varianten en zijn vriendelijk geprijsd. Zo wil Albert Heijn klanten stap voor stap bewustere keuzes helpen te maken, zonder hun eetgewoonten drastisch te veranderen.
Goedkoper dan volledig dierlijke varianten
De nieuwe producten combineren koemelk of vlees met plantaardige ingrediënten zoals veldboneneiwit, suikerbietenvezels, knolselderij en boterbonen. Deze mix zorgt voor een vertrouwde smaak en textuur, met verbeterde voedingswaarden en een lagere milieu-impact. Daarnaast zijn ze gelijk geprijsd of goedkoper dan de volledig dierlijke varianten. Het assortiment omvat onder meer twee zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten, zeven vleesproducten zoals hamburgers, mager gehakt, braadworsten, soepballetjes en chipolataworstjes verrijkt met suikerbietenvezel, en zes vleeswaren waaronder grillworst, gekookte worst, boterhamworst en gebraden gehakt met knolselderij en koolrabi en cervelaat en salami met boterbonen.
“Het idee van combinatieproducten is nieuw en kan even wennen zijn. Maar uit smaakonderzoek blijkt dat deze producten net zo lekker zijn als de reguliere varianten,” zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. “We maken het makkelijker om vaker plantaardig te eten, zonder dat klanten iets hoeven in te leveren op smaak of gewoonte. Kleine aanpassingen kunnen zo een groot verschil maken, voor jezelf én voor de planeet.”
De producten liggen vanaf vandaag bij AH in het schap.