Dave Frauenfelder van KPN ontvangt CMO Pencil in New York

Dave Frauenfelder van KPN ontvangt CMO Pencil in New York

16-05-2025 (22:00) - Marketing

Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsorships van KPN, heeft tijdens de The One Show in New York de prestigieuze CMO Pencil ontvangen. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een CMO die met zijn marketing zowel het merk als de financiële resultaten naar een hoger niveau heeft getild.

Frauenfelder won de CMO Pencil dankzij het veelgeprezen 'Stukje van Mij'. De campagne tegen online shaming heeft volgens de jury een nieuwe norm gezet voor creatieve en sociale impact: "Zijn werk is de belichaming van wat mogelijk is wanneer opmerkelijke creativiteit wordt geleid door gedurfd, moedig leiderschap - het bouwen van merken die harten raken, gedachten veranderen en uiteindelijk mensen en de wereld vooruit helpen."

Dave krijgt ook felicitaties van dichterbij huis. "Hij is een marketeer met een uitzonderlijke visie en overtuigingskracht", vertelt Boris Nihom, CEO Dentsu Benelux. "Hij weet feilloos stakeholder management te combineren met een eigen smaak en gevoel voor cultuur. Zijn lef, vastberadenheid en leiderschap waren cruciaal voor het succes van ‘A Piece of Me’. Hij bleef ja zeggen, juist op momenten waarop anderen nee zeiden."

Sven Vening, CEO Dentsu Creative Amsterdam: "Dave en ik kennen elkaar al 15 jaar, en vanaf het begin viel hij op: een scherp gevoel voor creatief werk, gecombineerd met het lef om echt te durven. Wat hem bijzonder maakt, is hoe hij die creativiteit blijft koppelen aan visie. Onder zijn leiding is KPN – als grootste telco van Nederland – niet alleen technologisch vooruitstrevend, maar ook een merk dat midden in de samenleving staat en met een heldere, onderscheidende positionering.
Dat zie je terug in het werk. Elk jaar weer beter. Elk jaar met meer impact. En met ‘A Piece of Me’ raakte hij een snaar die verder ging dan marketing alleen. Hij zette een maatschappelijk probleem op de kaart, bracht verandering teweeg in de politiek, én in hoofden en harten.
De CMO Pencil is de bekroning op jaren van visie, lef en doorzettingsvermogen. Een uitzonderlijke prestatie van een uitzonderlijke marketeer. Gefeliciteerd Dave – meer dan verdiend.”

Meest waardevolle merk

De resultaten van Stukje van Mij zijn dan ook benoemenswaardig. De campagne ontketende een nationaal debat over het versturen van naaktbeelden, met als gevolg dat dit nu verboden is zonder toestemming van de persoon in kwestie. Bovendien zorgde de campange voor een groei van 530 miljoen euro in merkgroei, waarmee KPN het meest waardevolle Nederlandse merk is geworden volgens onderzoek van Kantar. 

Voor Dentsu Creative is deze campagne sprekend voor de toewijding van het bureau aan het stimuleren van betekenisvolle verandering door middel van creativiteit. "Het is een krachtige herinnering dat wanneer merken gedurfd en authentiek handelen, ze commercieel succes kunnen koppelen aan een hoger doel, waardoor niet alleen hun bedrijf maar ook de wereld om hen heen verandert."

Het succes van Stukje van Mij begon natuurlijk in Nederland. De nationale impact werd deze week wederom bekroond, ditmaal met een gouden Esprix in de categorie Media, Entertainment & Communications. 


Bureaus

Media

Economisch