
Dit zijn de zes nominaties voor de Friends of Search Awards 2025
De jury van de Friends of Search Awards heeft de genomineerden voor 2025 bekendgemaakt. In de categorie Best PPC maken KLM, LedLoket en Soccerfanshop International kans op de winst. Voor de categorie Best SEO zijn Vluchtelingenwerk Nederland, Swoop Funding en STOX Energy Socks genomineerd. De awarduitreiking vindt plaats op 13 maart 2025 tijdens Friends of Search in de Kromhouthal in Amsterdam.
Volgens Barry Adams, voorzitter van de SEO-jury, waren de inzendingen van hoog niveau en blonken ze uit in innovatie en strategisch denken. Hij ziet dat multichannel-benaderingen steeds vaker worden beloond en dat SEO allang niet meer draait om alleen het optimaliseren van webpagina’s in Google. "Dit jaar vonden we het moeilijk om een shortlist te bepalen, omdat veel inzendingen vergelijkbare scores van de jury kregen. We keken vooral naar SEO-aanpakken die een scherp bewustzijn toonden van het snel veranderende tempo binnen Google en zowel vertrouwde tactieken als nieuwe benaderingen toepassen in hun SEO campagne", aldus Adams.
Ongekend niveau
Ook binnen de PPC-categorie was de concurrentie groot, zegt Frederick Vallaeys, voorzitter van de PPC-jury: "De kwaliteit van de inzendingen lag zo dicht bij elkaar dat het bijzonder lastig was om slechts drie finalisten te selecteren. Elke genomineerde laat innovatie, strategisch denken en meetbare impact zien in moderne PPC-campagnes."
KLM viel op door het gebruik van emissiegegevens als value-based bidding signal, waarmee het bedrijf liet zien dat winstgevendheid en duurzaamheid elkaar niet hoeven uit te sluiten. LedLoket bewees dat ook kleinere retailers kunnen concurreren op het hoogste niveau door generatieve AI in te zetten voor het creëren van alle benodigde assets voor full-funnel campagnes. Soccerfanshop International maakte indruk met een naadloze, datagedreven strategie die de klantreis van klik tot aankoop wist te verrijken. "Deze finalisten vertegenwoordigen de absolute top van PPC-excellentie en we kijken ernaar uit om binnenkort de winnaar bekend te maken", vertelt Vallaeys.
Een internationale jury van experts
De jury van de Friends of Search Awards heeft de inzendingen beoordeeld op strategisch inzicht, innovatie, effectiviteit, tastbare resultaten, helderheid en privacyvriendelijk en verantwoord datagebruik. Naast Barry Adams en Frederick Vallaeys bestaat de jury uit een internationaal team van onafhankelijke searchexperts: Jyll Saskin Gales (Google Ads coach), Lottie Namakando (Human Behaviour), Tetsuo Konno (Google), Jes Scholz (Jes Scholz Consulting), Arnout Hellemans (OnlineMarkethink) en Linda Hogenes (Coolblue).